Fra bilernes by til elbilernes by? I Silkeborg sætter de strøm til bilparken
Elbilerne vinder frem, men hvor der før var kritik af for få ladere, er der kommet fart på arbejdet med at flere ladere.
Christian Nolsøe Nielsen er glad for sin elbil. Så glad, at han er forpersonen for Elbilforeningen i Danmark. Og som elbilejernes formand er det svært at være helt utilfreds her for tiden.
Det er nemlig blevet meget lettere at finde et sted at lade sin bil i det midt- og vestjyske. Der er kommet næsten dobbelt så mange ladere i det offentlige rum.
Tallet er steget fra 496 i august 2022 til 945 i august 2023.
- Overordnet set går det rigtig godt, siger Christian Nolsøe Nielsen.
Går stærkt i hjembyen
Fremgangen ses også i Christian Nolsøe Nielsens hjemby, Silkeborg.
I Silkeborg Kommune er man gået fra 69 til 152 offentligt tilgængelige ladere og fra 2 til 24 hurtigladere. Det gør kommunen til en af højdespringerne i Midt- og Vestjylland.
- I bilernes by er det vel en helt naturlig udvikling, siger Christian Nolsøe Nielsen med et stort grin og fortsætter:
- Nej, det er jo en fornøjelse. Og den udvikling kan vi kun presse på for, at andre også følger efter, siger elbilsejernes forperson.
Kan se langt flere elbiler
Silkeborg er nu den midt- og vestjyske kommune med både flest ladere i alt og også flest hurtigladere. Stigningen er også blandt de højeste i landsdelen.
Men det har også været nødvendigt at få flere laderstik i det offentlige rum, mener Christian Nolsøe Nielsen.
- Jeg kan se, at der er langt flere elbiler nu end for et år siden. Der er markant flere elbiler, siger han.
Elbilernes by?
Silkeborg er da også den kommune i det midt- og vestjyske, hvor antallet af elbiler er højest. Det viser en analyse fra Grønnere Elforbrug. Her bor elbilerne - Grønnere Elforbrug
Derfor kan det jo være nærliggende at spørge om byen, hvor nogle bilforhandlere siden 1970’ere har gjort byen kendt som bilernes by, nu også skal til at være elbilernes by.
Det er ikke en tanke, der afskrækker lokalpolitiker Martin Jakobsen.
- Det må du gerne kalde den, siger Martin Jakobsen (K), der er formand for Plan- og Vejudvalget i Silkeborg Kommune.
Udvalgsformanden bliver bakket op af Christian Nolsøe Nielsen.
- Jeg tror faktisk, at der er en stor chance for, at bilforhandlerne godt kan se, at hvis man skal sælge biler fremover, bliver det elbiler, siger Christian Nolsøe Nielsen.
Kommunen har taget imod en ny mulighed fra staten. For med en ny lov sidste år blev det pludseligt muligt for kommunerne at lave udbud om standere på arealer, som det offentlige ejer.
Det kan være ved skoler, børnehaver, biblioteker, plejehjem og lignende.
Skal ikke kun være i Silkeborg by
For at undgå at firmaer som Clever, Eon eller andre operatører, der kan byde ind på at drive ladepladserne, ikke kun sige ja til de allerbedste steder, har kommunen udbudt ladestander-opgaverne i puljer.
På den måde vil man sikre, at der ikke kun bliver i Silkeborg by, at der kommer flere el-ladestandere i det offentlige rum.
- Det har sådan set fungeret rigtig fint. Det har vi egentlig fra starten af været opmærksomme på ved at være lidt på forkant på udviklingen. Det bærer en form for frugt lige nu, siger Martin Jakobsen.
I kommunen satser man derfor også grønt, når medarbejderne skal til at køre rundt. Christian Nolsøe Nielsen er ansat i Silkeborg Kommune og kører rundt i den første eldrevne tjenestebil i kommunen.
Kan gå endnu hurtigere
Men der kommer mange flere kommunale elbiler fremover.
Udvalgsformand Martin Jakobsen fortæller, at kommunen regner med at skifte 300 biler ud, så de kører på el. det bliver biler i hjemmeplejen, ved materielgården og lignende.
Så ja, der bliver nok behov for endnu flere ladere.
- I en periode skal vi vænne os til den her hastighed og nok også til, at udrulning kommer til at gå endnu hurtigere i nogle år, siger Christian Nolsøe Nielsen.