Lærer var træt at stillesiddende undervisning: Eleverne i Nors har matematik-orienteringsløb

Mette Carina Pedersen fra Nors Skole står bag orienteringsløbet, hvor elever skal gå rundt til poster i byen og løse matematikopgaver.

2:25
Fra sit kontorvindue kan Mette Carina Pedersen se eleverne gå rundt og løse de matematikopgaver, hun har lavet til 'Fessorløbet'.
Foto: Sofie Kyed, TV MIDTVEST

For tiden er mange folkeskoleelever stillesiddende, når de modtager undervisning online. Men nu har en matematiklærer fra Nors knækket koden til at få eleverne aktiveret i matematiktimerne.

Med hjælp fra en app har Nors Skole på initiativ fra matematiklæreren Mette Carina Pedersen købt adgang til konceptet 'Fessorløbet'. Et orienteringsløb, hvor eleverne skal gå rundt til poster i Nors og løse matematikopgaver.

- Jeg har hængt poster rundt i alle afkroge af Nors, og det har været så godt at se, at børnene kommer ud og ser forskellige dele af byen, som børnene normalt ikke gør, fortæller Mette Carina Pedersen.

Ideen sprang ud af den stillesiddende onlineundervisning, hvor elever og lærer sidder hver for sig. Selv idrætten bliver lavet foran skærmen, og det ville Mette Carina Pedersen gøre noget ved.

- Jeg er også idrætslærer, og her i tiden har jeg en kæphest med at få børnene ud og bevæge sig. Vi bruger meget de sociale medier, når vi har undervisning, og det var lidt svært at finde nogle grunde til at børnene skulle ud og bevæge sig. Så vi ville bruge Fessorløbet til at motivere børnene til at komme ud og finde nogle poster og løse nogle opgaver, siger hun.

Opbakning fra ung og gammel

I Nors har eleverne taget godt imod Fessorløbet. Da TV MIDTVEST torsdag er på besøg i byen møder reporteren flere små grupper af elever, der går rundt med smartphones og løser matematikopgaver.

Blandt andet Carl Emil Krogh Nystrup og Anders Holler Jensen, der begge går i femte klasse på Nors Skole. De er begejstrede for den nye undervisningsform.

- Det er fedt, at vores lærer gider at tage os med ud og lave noget i den friske luft i stedet for at sidde hjemme foran skærmen, fortæller drengene.

- Nogle gange er vi helt oppe på 10.000 skridt på en tur, tilføjer Anders Holler Jensen.

Posterne, som Mette Carina Pedersen har sat ud, består at en QR-kode, som eleverne kan scanne for at komme ind til matematikopgaven. Der er lavet opgaver til alle klassetrin, så alle på hele skolen kan være med. Nogle gange også forældrene.

- Vi er afsted på Fessorløbet fire-fem gange i ugen og gerne hele familien. Vi gør det for at få motionen og turen ud af det. Vi plejer at gå meget op i håndbold, og det kan vi jo ikke nu, så det her er et godt alternativ, siger en mor til to piger på Nors Skole, Lotte Eriksen Hyldahl, mens hendes mand uddyber.

- Det er en god måde at kombinere skolen og det at være sammen med familien. Vi kommer rundt i byen og får noget motion, og samtidig får pigerne jo også lov til at lave noget matematik, fortæller Mikael Eriksen Hyldahl.

Nogle bruger det uden for skoletiden

Fessorløbet kan tilgås døgnet rundt, og nogle gange kommer elever forbi Mette Carinas Pedersens hus, hvor hun selv har hængt en post op.

-  Jeg hængte en post op ude foran mit kontorvindue, så jeg kunne få en fornemmelse af, om løbet blev brugt. Det er hyggeligt at hilse på børnene, der kommer forbi mit vindue. Om aftenen kommer der nogle gange en mor forbi med sin datter, så det er dejligt at se, at nogle også bruger dem udenfor skoletiden, fortæller matematiklæreren.

Mens coronarestriktionerne holder de fleste elever hjemme fra skole, så fortsætter Mette Carina Pedersen med at lægge nye opgaver i posterne, fortæller hun.