"Sluk lyset og knald hver onsdag": Sådan gik det for knalde-kampagnen, der skulle spare strøm og skaffe flere børn
Sidste år forsøgte Thy sig med en knalde-kampagne. Men sparede thyboerne på energien og lavede flere børn?
"Sluk lyset og knald hver onsdag aften i oktober måned".
Sådan lød opfordringen i kampagnen ”Vi knalder for Thy”, som handelsforeningen Vi Elsker Thy, stod bag.
- Tanken var, at det kunne være rart at fokusere på noget positivt med en skæv vinkel i en tid, hvor man hurtigt kunne finde mørke ting at fokusere på, siger Pernille Damgaard, handelschef i Vi Elsker Thy.
Det var et tiltag, der skulle få thyboerne til at spare på strømmen – og måske endda have den positive sideeffekt, at flere børn kom til verden i Thy.
Men virkede det så?
Det er der en kurve, der tyder på.
På grafen, der viser tal fra Netselskabet Elværk i Thisted, der dækker den nordlige del af Thy og Thisted by, kan man se, at der tre onsdage i oktober er et lille knæk i forbruget.
Ikke overraskende fortæller net- og elselskabet, at strømforbruget generelt har været faldende i 2022, og at det er fortsat ind i 2023. Direktøren Kristian Tilsted peger her på energipriserne, der fulgte med krigen og krisen.
- Hvorfor det så lige præcis er om onsdagen, det kan jeg simpelthen ikke vide. Der må være fri leg til at gætte sig til, hvad det er, siger han.
Nederst i artiklen kan du se grafer, der peger på onsdage i månederne omkring oktober. Her kan man se, at der ikke er en lige så tydelig tendens.
Hvis du har lyst til at lege mere, så kan du nedenfor sammenligne onsdage med torsdage i oktober.
Ni måneder efter: Så mange blev der født
Om der blev knaldet mere, er svært at sige.
Tal fra fødegangen på Aalborg Universitetshospital i Thisted viser, at der mens kampagnen kørte i oktober 2022 blev født 46 børn. Spoler man så ni måneder frem og ser fødselstallene fra juli 2023, står der 43.
Ved første øjekast er der altså ikke noget, der tyder på, at der blev knaldet mere uden beskyttelse, mens kampagnen kørte.
Men tallene fra august måned kan pege i en anden retning. Her blev der nemlig født 59 børn.
Måske var der alligevel noget om den kække idé med en positiv sideeffekt, der ville øge befolkningstallet i Thy.
De nyfødte på fødegangen i Thisted er dog ikke nødvendigvis bosat i Thy.
Ifølge handelschefen kunne antal fødsler for borgere med bopæl i Thisted Kommune skrives sådan op:
Og de konkluderer dermed, at der ikke kom flere thyboer til verden cirka ni måneder efter kampagnen.
Thyboerne tog godt imod
Ifølge den nuværende handelschef i Vi Elsker Thy, der ikke var handelschef sidste år, da kampagnen kørte, har hun kun hørt positive tilbagemeldinger fra thyboerne.
Kampagnen gjorde, hvad den skulle: skabe et positivt og konstruktivt fokus i en svær tid for mange.
Og det var så også dét for den kampagne.
- Hvis man gør noget, der er pudsigt, så skal man også finde en ny pudsig vinkel, siger Pernille Damgaard, der ikke ser for sig, at Vi Elsker Thy kommer med en lignende kampagne.
- Den var fin og relevant, mens energikrisen var på sit største. Men jeg tænker ikke, at lige netop strømkrisen skal have samme øremærke igen. Nu er dét overraskelsesmomentet brugt, siger handelschefen.
Graferne nedenfor viser, hvordan udsvingene på onsdage i september og november ikke var lige så ensartede som fra oktober.