Minister klappede i om risiko ved nyt forslag: Her er tallene

Vejdirektoratet har regnet på, hvor mange flere mennesker der statistisk set risikerer at dø i trafikken, hvis regeringens nye forslag bliver til virkelighed.

Da regeringen torsdag fremlagde et forslag om at give kørekort til 17-årige, ville minister for landdistrikter Morten Dahlin (V) ikke svare på risikoen i forslaget.

Nærmere betegnet var det svært at få svar på, om regeringen har foretaget beregninger over, om forslaget med sandsynlighed vil føre til flere dødsfald eller tilskadekomster i trafikken.

- Den model, vi lægger frem, med skærpelsen af alkoholkørsel, er svær at regne på. Det er svært at regne på, hvad skærpelsen vil medføre i forhold til trafik. Nu skal vi i dialog med branchen og med Folketingets partier, sagde Morten Dahlin.

Det har Vejdirektoratet imidlertid på regeringens foranledning regnet på. De beregninger har TV 2 nu modtaget.

En teknisk fremskrivning fra Vejdirektoratet viser, at forslaget vil resultere i 3,8 dræbte og 33 alvorligt tilskadekomne årligt.

Tallene er dog regnet med forbehold for, at Vejdirektoratet ikke medregner effekten af at indføre en nultolerance for alkohol de første tre år efter nyerhvervelse af kørekort.

Vejdirektoratet har udarbejdet en mekanisk beregning med udgangspunkt i, at 17-årige i dag transporterer sig 35 millioner kilometer om året, og at det vil stige til 151 millioner kilometer årligt med regeringens forslag.

Transportminister Thomas Danielsen (V) skriver i en mail til TV 2, at det ikke er muligt at lave beregninger på de præcise konsekvenser, da de ikke kan forudsiges.

- Men jeg hæfter mig ved, at der i England, Skotland og Wales er mulighed for at køre bil uden ledsager som 17-årig døgnet rundt, og at de har et sammenligneligt antal dræbte i trafikken pr. kørt kilometer, som Danmark, skriver han.

På et pressemøde torsdag holdt Morten Dahlin fast i, at de ungdommen i Danmark er "historisk ansvarsfulde", og at forslaget er et udtryk for "frihed under ansvar" til de unge.

Det er der behov for da unge uden for de store byer har brug for bedre muligheder for at komme til fritidsaktiviteter og skole.