Startede som en skør idé: Nu satser kammerater alt på vaffel-virksomhed
Fire kammerater fra Bjerringbro har kastet sig ud i et iværksætter-eventyr, der taler til danskernes lækkersult og den søde tand.
Vi møder Aksel Silva, Nithu Thava, Alexander Baden og Christian Rod i Vaffelbaronernes nye lagerhal i et stille industrikvarter i Bjerringbro.
Hallen er på 400 kvadratmeter, så der er rigeligt plads til at udvide den forretning, som de fire iværksættere søsatte for to år siden.
Vaffelbaronerne startede egentlig som en skør ide om at spænde et mobilkøkken efter bilen og drøne op til Skagen og tjene en formue på at sælge friskbagte vafler til turisterne.
Og det skulle vel at mærke ikke være en hvilken som helst vaffel.
Alexander Baden havde på det tidspunkt allerede en isbod i Århus, hvor han solgte en såkaldt bubble waffle. Og de fire kammerater havde set hvordan folk strømmede til fra nær og fjern for at smage den.
Gik ikke efter planen
Det der med at falbyde vaflen i sommerlandet lettere sagt end gjort. Projektets jomfrurejse til Skagen gik mildest talt ikke særlig godt. Faktisk gik stort set alt galt, og det kom til at vare flere timer, før den første vaffel var bagt.
Her kunne det såmænd være endt som det gør for så mange håbefulde iværksættere, der må se en god ide kuldsejle. Men heldigvis havde baronerne mere held med anden etape: Nemlig at blande deres helt egen vaffeldej.
Efter flere ugers eksperimenter hjemme ved køkkenbordet var de fire iværksættere klar med deres bud på en unik vaffelmix. Og de kontaktede en etableret melproducent, Valsemøllen i Esbjerg, for at bestille første parti af den tophemmelige opskrift:
- Jeg startede ligesom bare med at ringe til dem og sige ”Vi vil gerne producere noget vaffelmel”, hvor svært kan det være? Jeg tænkte, det kunne være, vi kunne få 100 kilo eller et eller andet. Så meldte de klart tilbage, ”Vi kan godt producere det for jer, men I skal bestille tre tons”, altså 3000 kilo. Og vi havde ti kunder, fortæller medstifter Aksel Silva.
Ambitionerne fejler intet
Med tre tons vaffelmix på hylden handlede det sådan set bare om at komme ud af starthullerne.
Flere og flere ishuse blev interesserede i baronernes produkt, og forretningen voksede stille og roligt. Faktisk begyndte der at tegne sig et billede af, at Vaffelbaronerne kunne tilbyde meget mere end bare vafler til restauranterne.
- Vi sælger et helt koncept, hvor det er alt lige fra udstyr, vaffeljern, kræmmerhuse og vores egen vaffelmix, til marketing, og det at hjælpe ishusene til at forstå, hvordan de kan få flere kunder ind i biksen, forklarer Nithu Thava.
50 kunder
Det er ikke uden udfordringer, når fire gode venner pludselig skal finde ud af at drive en virksomhed sammen. Vaffelbaronerne har haft stor nytte af et såkaldt advisory board, en kreds af professionelle erhvervsfolk der fungerer som rådgivere i store og små beslutninger. Og derudover har det internt mellem de fire kammerater været nødvendigt at fordele ansvarsområder og opgaver ud til den enkelte, så hver af de fire baroner bidrager med sit bedste.
I 2019 havde Vaffelbaronerne aftaler med 30 faste kunder. I 2020 var der 50, og målsætningen for 2021 er at tredoble det tal, altså at kunne levere vaffelkonceptet til 150 danske ishuse og restauranter.
Ambitionerne fejler bestemt ikke noget hos de fire iværksættere, heller ikke selvom det indtil videre ikke er blevet til den store økonomiske bonus.
- Det er de færreste, der indenfor de første par år tjener en masse penge. Jeg tror man skal gøre det, fordi man er motiveret af at bygge noget selv. Det er i hvert fald det, vi gør. Vi er motiverede for at bygge noget op fra bunden og se det vokse. Vi har ikke udbetalt løn de første to år, og da vi så endelig fik det, så var det 7000 kroner om måneden. Så hvis det handlede om pengene, så er det i hvert fald ikke, fordi vi får mange af dem, siger Aksel Silva.