Brint-producent: Teknologien er her og vi er klar
Vice president i NEL hydrogen glæder sig over regeringens grønne biludspil.
Nel Hydrogen, der har fabrik i Herning, er verdens største udvikler og producent af teknologi til produktion og optankning af brint. Virksomheden har 250 ansatte i Danmark, Norge og USA.
Jacob Krogsgaard er senior vice president, som det hedder i den internationale virksomhed, og han har selv kørt i en brintbil de seneste tre år.
- Det virker og teknologien er klar, siger han.
NEL Hydrogen laver elektrolyse og brintstationer og landede tidligere i år en milliard kontrakt til det amerikanske marked. Virksomheden producerer brint af vedvarende energi på elektrolyseanlægget, som den transporterer ud til tankstationer, der servicerer brintbiler.
Brint er en af de teknologier, der skal være med til at løfte særligt den tungeste del af transportbranchen frem mod regeringens mål om helt at droppe salget af benzin- og dieselbiler i 2030.
- Vi synes jo, det er et fantastisk initiativ, som regeringen kommer frem med. Danmark er ikke det eneste land, hvor sådan nogle forslag er på tale. Det er helt nødvendigt, hvis vi i 2050 skal være fuldstændig fossilfri, så er vi nødt til at have nogle af de her målsætninger, siger Jacob Krogsgaard.
- Det, som det samtidigt også gør, det er, at det sætter nogle klare mål for producenter af biler og busser og lastbiler, om at de er nødt til at gå de grønne veje. Så får vi noget volumen på, og så kommer priserne ned, hvor vi alle sammen kan være med, siger han.
Er det en realistisk målsætning statsministeren lancerer i dag?
- Det er bestemt realistisk at køre på el og brint. El kan bruges til de mindre køretøjer, de korte ture, og brint kan bruges til de større køretøjer, og de lange køreture. Det er måden, hvorpå vi kan få hele vores transportsektor til at være grøn og så samtidigt koble den sammen med den store mængde vedvarende energi, som vi har i Danmark, så det er bare det helt rigtige, siger Jacob Krogsgaard.
Med det kendskab du har til markedet, er det så rustet til den her omstilling?
- Markedet er klar. Vi har teknologien klar. På brintstationerne i Herning, kan vi producere brintstationer, der svarer til 200.000 personbiler hvert eneste år. Så vi har rigelig med kapacitet, og den kan vi skalere yderligere op.
- Hele kunsten er at få noget volumen på. Nye teknologier. Både batterier og brint er meget mere effektive end de fossile gamle teknologier. Så når vi først får et spark ud af kuvøsen, så kommer vi til at konkurrere de fossile løsninger ud af banen, så beslutninger som den i dag, er helt essentielle, siger Jacob Krogsgaard.
Indtil videre har regeringen ikke meldt nogle konkrete politiske initiativer ud. Har du noget bud på, hvad politikerne skal gøre, for at hjælpe udviklingen på vej?
- Der er jo ingen tvivl om, at hvis man skal nå sådan et mål, og el og brintbiler skal være et helt reelt alternativ, så kræver det også, at man får mere gang i salget af de typer af køretøjer i dag. Eksempelvis kan vi jo se i Norge, hvor man har formået at få el-bilsalget og lige om lidt brintbilsalget til rigtig at ske, fordi man har lavet det tilstrækkelig attraktivt for brugerne.
- Der mangler vi stadigvæk nogle mekanismer til at få det sparket det sidste stykke ud af kuvøsen i Danmark. Konkrete eksempler kunne være, at man gjorde det attraktivt at købe firmabiler som er grønne. At beskatningsgrundlaget bliver markant reduceret, hvis man kører i grønne biler, det vil skabe et pull fra dem, der kører de mange kilometer og dermed forurener meget, siger Jakob Krogsgaard.
- Så snart man kommer op på bare et par procents markedsandele, så kan teknologierne klare sig selv, siger Jacob Krogsgaard.