Flydtkjær om el-biler: Hvor skal pengene komme fra
Dansk Folkeparti er positive overfor regeringens mål om at droppe diesel- og benzin-biler i 2030 men mangler at se en plan for finansieringen.
Umiddelbart er Dansk Folkeparti positivt indstillet over for regeringens nye målsætning om at forbyde salget af diesel- og benzinbiler fra år 2030. Men det kommer til at koste "uhyggeligt" mange penge at sparke gang i den helt store, grønne udskiftning af danskernes biler.
- Jeg synes, det er positivt, hvis vi kan få danskerne til at køre i mere miljøvenlige biler. El-biler, hybridbiler eller en anden teknologi, det kan også være brint. Der er mange gode teknologier, men.... der er jo også et stort men, siger Dennis Flydtkjær efter statsminister Lars Løkke Rasmussen fra Folketingets talerstol mandag blandt andet lancerede en ny plan for den grønne omstilling indenfor transport.
Løkke og regeringen vil arbejde mod et forbud mod salg af benzin- og dieselbiler i 2030. Selv om danskerne allerede er i gang med at købe hybrid- og elbiler, så skal der stadigvæk ske en hel del, før målet er nået.
Udsigten til at manglende milliard-beløb fra bilafgifter i statskassen, får DF'eren til at være forbeholden med roserne til regeringens plan.
- Vi mangler jo at få at vide fra statsministeren, hvor skal pengene komme fra. Vi får cirka 42 milliarder kroner ind på registreringsafgifter, benzinafgifter og andre ting, der er forbundet med transporten, så hvis man forestiller sig, at man fjerner en ret stor del af det, ved at sige, nu kører vi el-biler i stedet for, som der ikke er ret meget afgift på, så mangler der bare uhyggelig mange milliarder kroner i statskassen, siger Dennis Flydtkjær.
- Og så er vi jo inde i et prioriteringsspørgsmål. Hvad er det egentlig præcis, vi vil? Det mangler jeg at få ret meget svar på, siger Dennis Flydtkjær.
Kan man ikke bare lægge de samme afgifter på el-biler, som vi i dag har på diesel og benzin?
- Man kunne i princippet godt lægge samme afgifter på el-biler, men så ville markedet dø fuldstændigt. For de er i forvejen med en ret lav afgift på 20 procent markant dyrere end den almindelige konventionelle benzin- eller dieselbiler. Så hvis man hævede afgifter, vil det betyde at el-bilen blev helt usælgelig i Danmark, og så får vi ikke gang i den her grønne omstilling for vores transportbranche.
- Så det man kunne gøre i stedet for, er det som vi har kæmpet for i lang tid, nemlig at få omlagt bilafgifterne, så det mere er et teknisk parameter i stedet for værdien af bilen det kommer an på. For eksempel, hvor meget forurener den. Eller hvor sikker er den. Og så ville el-biler og hybrid-biler og brint-biler bonne ud på den positive side, og derved også med en lavere afgift end en forurenende dieselbil ville blive, siger Dennis Flydtkjær.
Hvad er det, du er bange for, der sker, hvis man lægger store afgifter på el-biler ligesom der er på benzin- og dieselbiler?
- Hvis man lægger store afgifter på dem, så vil de blive markant dyrere, end de er i dag. Og de er jo i forvejen dyrere end de andre biler, når man køber dem ude ved forhandleren. Det vil gøre, at danskerne ikke vil vælge dem.
- Jeg tror egentlig at mange danskere inklusiv mig selv, gerne vil have en el-bil, men prisen spiller jo selvfølgelig også ind i folks husholdningsbudget. Så hvis man skal betale 100.000 eller 200.000 mere for en elbil, så sker der j det, at folk ikke køber dem, og så får vi ikke gang i den her grønne omstiling, siger Dennis Flydtkjær.