Salget af alkoholfri øl og vin boomer
Flere ønsker at leve et sundere liv. Den tendens får skylden for, at salget af alkoholfri øl, vin og spiritus vokser kraftigt.
Vi drikker øl, vin og nu også spiritus uden alkohol som aldrig før. I takt med at en sundhedsbølge indtager vores liv, leverer producenterne flere og flere alternativer til alkoholiske drikke.
- Vi har flere forskellige typer som vi her i sommer har haft kæmpestor succes med, siger Jørgen Ankjær, der er vinchef i Menu-butikken i Viborg.
Hos Menu er tendensen for alvor slået igennem. Udvalget er vokset fra få mærker til flere hylder fulde. Der er kunder til både øl og vin med en alkoholprocent under 0,5.
- Alkoholfri vin har vi en del af. Og efterspørgslen er i den grad stigende. Folk tænker meget mere over, når de skal køre hjem. Eller gravide kvinder er væsentlig mere opmærksomme på, hvornår de skal drikke eller ikke drikke alkohol, siger Jørgen Ankjær.
- Hvis vi går cirka fem år tilbage og frem til i dag, så vil jeg skyde på, at specialøl uden alkohol er steget 300-500 procent, siger Jørgen Ankjær.
Sundhedsbølge
Hos Bryggeriforeningen gætter direktør Niels Hald på, at stigningen kan kædes sammen med en generel sundeheds-tendens, der også får alkoholforbrugerne til at søge sundere alternativer.
- Et stigende antal forbrugere går op i sundhed og aktiv livsstil, og alkoholfri øl passer rigtig godt til den forbrugertrend, siger Niels Hald i en pressemeddelelse.
Den seneste opgørelse fra Bryggeriforeningen, der dækker salget i 2017 viser, at der samlet set blev solgt 19% mere alkoholfri øl. Det er over ni millioner dåser og flasker øl med en alkoholprocent under 0,5% mere end året før.
Det er ikke længere en sjælden gang, at kunderne efterspørger øl og vin uden alkohol. Dagligt oplever Jørgen Ankjær, at folk spørger til alkoholfri vin og øl.
- Dengang jeg var yngre, drak man i hvert fald ikke alkoholfri øl. I dag er det blevet ok, at drikke alkoholfri øl. Folk siger, jeg drikker ikke alkohol i dag, jeg skal køre hjem, siger Jørgen Ankjær.
Samtidig med at udvalget af øl og vin bliver større og producenterne er blevet bedre til at ramme smagen fra de velkendte alkoholiske produkter er der også dukket spiritusprodukter op. Eller det vil sige produkter, der ikke indeholder alkohol, men som smager af for eksempel gin.
Hos Vild med Vin i Holstebro udsætter vi to tilfældige kunder i butikken for en smagstest af den ikke-alkoholiske gin.
- Jeg synes, den smager godt. Hvis han ikke havde sagt, at den var alkoholfri, så kunne man da godt tro, at der var alkohol i, siger Steffen Poulsen.
En anden kunde, der i begyndelsen er skeptisk overfor udsigten til alkoholfri gin, får en anden grimasse, efter en prøvesmagning.
- Nu er jeg vundet lidt over. Den står godt. Den smager rigtig dejligt. Du har stadigvæk smagen af gin i den, siger Peter Henriksen.
Sprit uden alkohol
Peter H. Pedersen er medejer af Vild med Vin. Har fortæller, at der er sket en rivende udvikling for alkoholfrie produkter de seneste fem år.
- Jeg synes, det er den dejlig ny ting, vi har fået ind i vores vareudvalg. Det er jo noget, som vi ikke har solgt ret meget af før. Og der var jo nok heller ikke den store efterspørgsel for ti år siden. Det var nok mest folk, der af den ene eller anden årsag skulle have en enkelt flaske rødvin til et familiemedlem, der ikke drak alkohol, siger der er medejeren af Vild med Vin.
Også Peter H. Pedersen tilskriver ønsket om en sundere livsstil hos kunderne til at være en af de stærkeste kræfter bag salget af alkoholfri øl og vin.
- Nu er det ligesom en bølge. Både en, hvor man ikke vil have alkohol, men også en sundhedsbølge, som er kommet. Man vil gerne have sunde råvarer. Man vil ikke have alkohol. Man vil ikke have sukker og forskellige andre ting, siger Peter H. Pedersen.
Også blandt de ølglade tyskere stiger andelen af forbrugere, der prøver kræfter med alkoholfri øl.
Når væksten er så stor, som den opleves hos Vild med Vin, så skal det også tilskrives de mange nye produkter, der lander på hylderne i disse år.
- Det er lidt svært at sammenligne. De her produkter, siger Peter H. Pedersen og peger på bordet foran sig.
- Som for eksempel alkoholfri gin, dem havde vi ikke for bare to år siden. Det fandtes simpelthen ikke. Det er helt nyt. Så det er jo vækstet fra nul til det vi nu sælger, siger han.
Udbuddet og særligt, at producenterne nu kan fremstille produkter, der passerer blindtest på smagen, har rykket hele markedet.
- Tager man alkoholfri vin for eksempel, så er der også kommet nogle rigtig fine vine på markedet, hvor man fjerner alkoholen igen. Fra rigtig gode producenter, som er begyndt at tage den her vare op til seriøs overvejelse og laver nogle rigtig gode udgaver af det, siger Peter H. Pedersen.
- Den del vækster rigtig stort. Hvor vi næsten ikke har solgt alkoholfri vin her, så sælger vi rigtig mange flasker nu, siger han.
Selv om bølgen ser ud til at have sat sig i bevægelse, så møder han stadigvæk kunder, der rynker på næsen ved tanken om det alkoholfrie alternativ.
- Der er en skepsis. Den oplever man specielt, hvis man serverer til nogen, der ikke selv spørger på det. Så kan man godt få en lidt skeptisk tilbagemelding, siger Peter H. Pedersen.
- Kvaliteten bliver bedre og bedre. Alkoholfri øl var ikke værd at drikke for mange år siden. Jeg tror, over halvdelen af de øl, vi drikker hjemme hos os, er alkoholfri. For eksempel Carlsberg Nordic, siger Peter H. Pedersen.
- Hvis vi har fået et par glas gode vin fredag aften og har lyst til en øl, så kan det godt være den øl, der gør, at du er lidt træt lørdag morgen. Hvor får du en uden alkohol, så kan du drikke to og få slukket tørsten og lysten til noget øl, uden at der har nogen indflydelse på dagen efter. Det synes jeg, er helt fantastisk, siger
Er det ikke bare en dille, som så mange andre?
- Det kommer til at blive stort det her, det tror jeg. Den sundhedsbølge der er lige nu. Man taler jo om sundhedsøkonomi. Der kommer nye produkter. Der kommer flere producenter af alkoholfri spiritus. Det kommer barer, hvor du har alkoholfrie drinks. Det er kommet for at blive, det er jeg helt sikker på. Det er noget, vi alle sammen kommer til at kende om 5-10 år, siger Peter H. Pedersen.
Går man en håndfuld år tilbage i tiden var der kun enkelte alkoholfrie øl. Ifølge Bryggerforeningen er der i dag mere en 14 danske øl med mellem 0,0 og 0,5% at finde på hylderne.