Vi tester BilkaToGo: Frås med plastikposer

Når du handler med BilkaToGo får du mange flere plastikposer, end du har brug for. Salgsdirektøren i Bilka mener, at de kan gøre det bedre.

Karsten Filsø, næstformand, Kommunernes Internationale Miljøorganisation, med de fire overskydende plastikposer.
Karsten Filsø, næstformand, Kommunernes Internationale Miljøorganisation, med de fire overskydende plastikposer.
Foto: Morten Fyrstenborg, TV MIDTVEST

Bilka kaster plastikposer efter dig, når du handler med BilkaToGo.

Sådan lyder kritikken fra flere kunder på butikkens facebookside. BilkaToGo er et nyt koncept til travle kunder, der kan bestille varerne online og hente dem lynhurtigt udenfor butikken. Men flere kunder undrer sig over, at de får alt for mange indkøbsposer med hjem. 

TV MIDTVEST satte sig for at teste, om BilkaToGo bruger for mange poser. Vi bestilte dagligvarerne på nettet.

2:55
Se indslaget, hvor vi tester, om BilkaToGo fråser med plastikposerne.

Da varerne blev udleveret, var de fordelt i seks plastikposer. De kunne have været i to.

- Jeg synes måske, at de skal produktudvikle lidt på deres koncept. Jeg synes, at der er meget plastik, siger, siger Karsten Filsø, næstformand i Kommunernes Internationale Miljøorganisation.

En pose for hver kategori

Bilkas nye koncept har fået kritiske kommentarer med sig.

Flere forbrugere har brokket sig over, at Bilka pakker varerne i lige så mange poser, som der er varekategorier på indkøbssedlen. 

TV MIDTVESTs dagligvarer var pakket i seks forskellige poser. I den ene var der æbler. I en anden frostvarer. Ingen af de seks poser var fyldt, og da TV MIDTVEST pakkede poserne om sammen med Karsten Filsø, var det tydeligt, at der er tale om overforbrug af plastikposer.

- Jamen, jeg synes da, at det er ærgerligt, at man skal bruge så meget plastik på det her, siger Karsten Filsø.

Poserne her er lavet af genbrugsplast, men derfor går fråseriet med dem ikke, mener Karsten Filsø, næstformand, Kommunernes Internationale Miljøorganisation.
Poserne her er lavet af genbrugsplast, men derfor går fråseriet med dem ikke, mener Karsten Filsø, næstformand, Kommunernes Internationale Miljøorganisation.
Foto: Morten Fyrstenborg, TV MIDTVEST

Bilka har lavet en pantordning, så man kan aflevere poserne tilbage til Bilka. Poserne er også lavet af genbrugsplast, men det mener Karsten Filsø ikke gør op for overforbruget af poser.

- Vi ved, at meget af det her havner i skraldespanden, så derfor synes jeg, at der er plads til forbedringer, siger han.

I strid med Salling Groups plastik principper

Bilka er ejet af Salling Group, som har lavet et principprogram om at mindske brugen af unødig plastik.

BilkaToGo-konceptet er halvandet år gammelt, og salgsdirektøren i Bilka mener, at det her er et godt eksempel på et område, hvor man kan gøre konceptet endnu bedre.

- I forhold til plastikposerne, så er der ingen tvivl om, at vi anerkender, at vi kan gøre det bedre, og vi kan lave noget, så vi kan bruge endnu færre plastikposer, når vi udleverer ordrer til vores kunder, siger han.

Men Bilka er nødt til at pakke i mange plastikposer, fordi de skal tage hensyn til fødevaresikkerhed.

- Der er ingen tvivl om, at hverken os eller vores kunder er interesserede i at bruge flere plastikposer end højst nødvendigt. Når det er sagt, så har vi nogle praktiske forhold i vores varehus, der gør, at vi er nødt til at pakke dem i flere poser, siger Jacob Fejerskov, salgsdirektør, Bilka. 

Karsten Filsø mener, at der er brug for at videreudvikle konceptet, så posefrådseriet kan holdes nede.

- Som en af dem, der har ansvaret for at bortskaffe plastik, så er der bare lidt for meget plastik her, siger Karsten Filsø, der er næstformand i Kommunernes Internationale Miljøorganisation.

Han mener, at detailhandlen skal have fokus på at minimere plastikforbruget ligesom forbrugere og producenter. Papirposer eller papkasser kunne være en mere miljøvenlig løsning, siger han.

Det er i opslag som det her, at Bilka-kunderne undrer sig over det overdrevne poseforbrug.