Valgkamp på budget: Kandidater bruger knofedt i stedet for penge

Når Fjordlisten for tredje gang stiller op til kommunalvalget i Ringkøbing-Skjern Kommune, så er det med få penge men masser af knofedt.

2:20
Jan Holm Rasmussen fra Fjordlisten har lavet kreative, bæredygtige og billige valgplakater.
Foto: Kåre Rolf Hansen, TV MIDTVEST

Det koster ofte dyrt for de lokale politiske kandidater, når valgkampen træder ind. Men sådan behøver det slet ikke at være.

Den lille borgerliste i Ringkøbing-Skjern Kommune, Fjordlisten, har fire kandidater, og de har til sammen et valgbudget på cirka 16.000 kroner – så de må tænke kreativt med valgkronerne. 

Og det gør de bestemt også ifølge byrådskandidaten for Fjordlisten i Ringkøbing-Skjern Kommune, Jan Holm Rasmussen.

- Jeg bruger mine penge på Facebook – lige nu har jeg en annonce der. Så har jeg genbrugt lidt plakater til bilen fra sidste gang, og så har vi bygget valgplakater i træ, siger han.

I alt har hele listen 16.000 kroner, men hver kandidat har 1.500 kroner til sig selv. Hvordan de bruger pengene er op til den enkelte, men nogle bruger dem på Facebook-annoncer, andre på foldere, og nogle har købt enkelte plakater.

De resterende cirka 10.000 kroner har Fjordlisten valgt at bruge på reklamer i ugeaviserne samt en bus, der skal køre dem rundt i kommunen den 10. november.

Nytænkende ’plakater’

Men når man stiller op til kommunalvalget, så er det selvfølgelig heller ikke uden valgplakater. Og det har Fjordlisten selvfølgelig også.

- Vi har fået affaldstræ og pæle, som vi har lavet en form for valgplakater af, siger Jan Holm Rasmussen.

Jan Holm Rasmussen viser her en reklame for Fjordlisten i en ugeavis samt den hjemmelavede plakat.
Jan Holm Rasmussen viser her en reklame for Fjordlisten i en ugeavis samt den hjemmelavede plakat.
Foto: Kåre Rolf Hansen, TV MIDTVEST

De nytænkende og kreative valgplakater havde Fjordlisten i første omgang fundet på for at gøre dem bæredygtige, fordi de netop kan brændes bagefter. Men da de også fandt ud af, at de var billige, så blev de hurtigt et hit i den lille borgerliste.

I alt har Jan Holm Rasmussen og de andre fra listen sat 150 træ-valgplakater op rundt i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Klarer sig på trods af få midler

Fjordlisten har tidligere bevist, at det sagtens kan gå godt i en valgkamp, selv om der ikke er mange midler at bruge til kampagner.

- Vi har bevist, at vi ikke har tabt på forhånd, når man ikke har mange penge. Tilbage i 2012, hvor vi etablerede Fjordlisten, der havde vi endda færre penge, og den gang var vi i stand til at få et medlem valgt ind, fortæller Jan Holm Rasmussen.

Og ifølge Robert Ormrod, der er lektor i Institut for Virksomhedsledelse ved Aarhus Universitet, så kan få midler sagtens gøre nytte.

- I kommunalvalg lyder 15.000 kroner måske ikke af så meget. Men det er meget afhængigt af, hvordan man bruger pengene. For hvis man bruger penge på online-medier altså sociale medier, så koster det ikke så meget, siger lektoren.

Sociale medier har derfor gjort det nemmere at være et mindre parti, fordi man kan nå ud til mange vælgere med et mindre beløb.

Og annoncer og reklamer på særligt Facebook har alle kandidaterne fra borgerlisten benyttet sig af. Men alligevel forklarer Jan Holm Rasmussen, at de må erkende, at de kører på absolut tredje klasse sammenlignet med de andre partier.

Men hvordan det kommer til at gå for Fjordlisten til kommunalvalget i år, kan der kun spås om.