VLTJ dropper diesel og satser på batteridrevne tog

Jernbaneselskabet har droppet et planlagt udbud af dieseltog og håber nu, at staten vil være med til at sikre en miljøvenlig togdrift.

Midtjyske Jernbaner kører mellem Thyborøn og Vemb og fra 2020 og mellem Holstebro og Skjern.
Midtjyske Jernbaner kører mellem Thyborøn og Vemb og fra 2020 og mellem Holstebro og Skjern.
Foto: Anders Toft Bro, TV MIDTVEST

Midtjyske Jernbaners tog skal i fremtiden drives af strøm fra batterier og ikke som i dag af diesel.

Sådan lyder i hvert fald ambitionen hos selskabet, som netop har udskudt et planlagt udbud på nye dieseltog og i stedet vil undersøge muligheden for at købe nye batteridrevne tog.

- Vi synes ikke, at vi kan investere i dieseltog, der skal holde i 35 år, når vi står midt i en grøn omstilling, siger Midtjyske Jernbaners formand, Arne Lægaard.

Midtjyske Jernbaner kører på strækningen mellem Thyborøn og Vemb og går i daglig tale under navnet VLTJ. Fra december 2020 overtager selskabet også driften mellem Holstebro og Skjern.

Arne Lægaard understreger, at planen om batteridrevne tog indtil videre kun er under overvejelse, men selskabet har præsenteret ideen for transportminister Benny Engelbrecht (A) for at høre, om staten kan hjælpe med økonomien.

0:40
Se video: Midtjyske Jernbaners tog skal i fremtiden drives af strøm fra batterier og ikke som i dag af diesel

Staten overvejer hjælp

I en pressemeddelelse siger Benny Engelbrecht, at batteriteknologien er inde i en interessant udvikling, og at staten allerede er i gang med at undersøge muligheden for batteritog i Danmark.

- Om netop Midtjyske Jernbaner vil være det første sted for indførelse af batteritog, kan jeg ikke afgøre på nuværende tidspunkt. Men jeg er glad for, at Midtjyske Jernbaner tager ansvar for at tænke i den grønne omstilling, og mit ministerium vil nu også se nærmere på sagen og ellers stille sig til rådighed for sparring med Midtjyske Jernbaner, siger ministeren.

Arne Lægaard vurderer, at de dieseltog, som i dag kører på strækningen mellem Thyborøn og Lemvig, vil kunne holde fire til fem år endnu. Spørgsmålet er så, om de til den tid skal afløses af batteridrevne tog.

Formanden fortæller, at de batteridrevne tog er udviklet af et velrenommeret schweizisk firma, og at teknologien allerede afprøves på en lukket bane. En af de store udfordringer bliver at få opbygget et net af ladestationer.