Bliver næste stop sidste stop? Organisationer råber om hjælp til den nødlidende kollektive trafik
Priserne stiger og afgangene bliver færre. Det kan i sidste ende blive dødsstødet for den offentlige transport, så nu råber flere organisationer om hjælp.
Hvis ikke der sker noget drastisk, kan opbakningen til den offentlige transport risikere at nå endestationen.
Afgangene bliver færre, og samtidig stiger priserne. Det kan skræmme så mange kunder væk, at offentlig transport ikke længere er brugbar.
Så nu råber blandt andre Landdistrikternes Fællesråd og de danske trafikselskaber om hjælp. Det sker i et debatindlæg i Jyllands-Posten.
- Dem, der af forskellige grunde ikke kan køre bil, f.eks. fordi de er børn, unge, ældre eller svage og udsatte borgere, vil blive ladt i stikken, skriver otte organisationer i debatindlægget.
Frygter, kollektiv trafik dør
DSB og Arriva har netop meldt ud, at priserne på billetter stiger igen næste år. Samtidig har de regionale trafikselskaber et underskud på bustrafik på samlet set 1,345 milliarder kroner.
Det tvinger de regionale trafikselskaber til at skære busafgange væk og at sætte priserne op.
Den kombination huer ikke formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard.
- Vi er bange for, at med nedskæringer og takststigninger vil flere fravælge den kollektive trafik, og at man i landdistriktsområderne får fornemmelsen af, at det er ikkeeksisterende.
Er konsekvensen af det her, at den kollektive dør ud?
- Det er det, vi frygter, siger Steffen Damsgaard, som også sidder i byrådet for Venstre i Lemvig Kommune.
Pendlere er bekymrede
Heller ikke på togstationen i Holstebro er der megen optimisme at spore. Her føler man efterhånden, at den offentlige transport er blevet dårligere.
- Nedskæringer gør, at vi bliver dårligere betjent, Men generelt fungerer det okay.
- Mit tog kører kun hver anden time. Før var det hver time, siger Johanne Schmidt Madsen fra Ryde.
Behov for mere kollektiv transport
Piotr Grizegorz fra Ulfborg glæder sig heller ikke just over, at billetpriserne kan blive sat op med 10,3 procent næste år.
For ham personligt bliver det en ekstra udgift, og for samfundet kan det blive et problem, mener han.
- Det bekymrer mig, at der kan bliver færre mennesker, som så vil bruge den offentlige transport. Vi skal bruge den mere, ikke mindre, siger Piotr Grizegorz
Samme budskab lyder på Christiansborg. Her vil den midt – og vestjyde SF’er Signe Munk have bedre, ikke dårligere, offentlig transport.
Det skal styrke den grønne omstilling og skabe et Danmark, der hænger bedre sammen:
- Det kan ikke være sådan, at man tror, at S-togsnettet er det eneste, der skal være i Danmark. Offentlig transport skal være en service i hele Danmark, og det koster penge. De penge er vi i SF villige til at afsætte, siger SF’s politiske ordfører.
Minister: En ekstraordinær situation
Transportminister Thomas Danielsen (V), der ligeledes er valgt her i landsdelen, anerkender da også udfordringen.
- Netop fordi det e ren ekstraordinær situation er vi kommet med en hjælpepakke – en økonomisk indsprøjtning til regioner og kommunerne i forhold til deres transportudfordringer, siger Thomas Danielsen.
Desuden skal et ekspertudvalg komme med et bud på, hvordan man fremover sikrer, at folk kan blive transporteret til uddannelse og arbejde, lige meget hvor de bor.
Eksperterne skal komme med deres anbefalinger næste år.