Ny undersøgelse viser: Mange ældre føler sig fortabte i den digitale verden
Den digitale hverdag volder mange problemer. Mange føler sig udfordrede ved at navigere i det digitale, og flere føler sig tvunget til at blive digitaliseret.
Det digitale er blevet en stor del af vores hverdag, hvor det er blevet normalt at finde mobilen frem, når der skal bestilles tid hos frisøren, flybilletter til sommerferien eller en biografbillet. Faktisk bruger 92 procent af os på daglig basis digitale enheder som mobil og computer.
Men mere end hver tredje i befolkningen føler sig udfordrede af digitaliseringen. Det viser en ny undersøgelse lavet af Epinion for Ældresagen.
Fire ud af ti af dem på 75 år eller ældre føler, at de er nødt til at anvende digitale løsninger. Selvom de ikke har lyst.
Og hver femte af de 75-84-årige er afhængige af andre for at kunne begå sig digitalt
Et af de steder, ældre kan blive guidet ind i den digitale verden, er på Ældresagens IT-café i Viborg. Ægteparret Villy og Karen Marie Sahl var blandt andet taget et smut forbi caféen, da de er blandt dem, der synes, at den digitale hverdag kan være udfordrende.
- Man skal bestille tid til flextaxa over nettet, og bestille tid ved sygehuset, og man får simpelthen så mange beskeder online, fortæller Karen Marie Sahl.
Og det er ikke fordi, lysten til at lære den digitale verden at kende ikke er der.
- Det er svært at finde rundt i. Jeg kan ikke ret meget selv. Hvis jeg ikke havde Villy, ville jeg være helt nulstillet, fortæller hun.
Et samfundsproblem
Og når de ældre ikke kan begå sig i det digitale univers, føler de sig ofte fremmedgjorte i samfundet, fortæller Morten Hjelholt, der er Lektor på IT-Universitetet i København.
- Når de ældre føler sig sat ud på et sidespor i forhold til den digitale udvikling, så forsvinder der en form for lighedsfølelse. Når så mange ting er blevet digitaliseret, så kan de hurtigt få en fornemmelse af ikke at kunne følge med og ryge over i en langsommere kø, fortæller han.
Hjælp til de ældre i Viborg
Og for en af it-problemknuserne hos Ældresagen i Viborg er det ikke overraskende, at de ældre havner i den form for digital afmagt.
I snart 20 år har de hjulpet borgere med at navigere i det digitale, og især i 2022, da MitID blev udrullet, har der været ekstra mange borgere, der har haft brug for hjælp til at få den nye digitale løsning op at køre.
- Mange af de ældre har jo aldrig beskæftiget sig med sådan noget og er ikke vokset op med det, så der opstår mange udfordringer for dem, fortæller Kent Pedersen, der er IT-koordinator hos Ældresagen i Viborg.
Som IT-koordinator hos Ældresagen har Kent Pedersen været på over 300 hjemmebesøg, for at hjælpe med borgeres IT-problemer i hjemmet.
- Der opstår mange problemer derhjemme, som ikke kan løses her. Det kan være netværk, printer eller stationære computere, de har brug for hjælp til, fortæller han.
Nemme offentlige digitale løsning
Marie Bjerre, der er digitaliseringsminister anerkender, at der er tale om et samfundsproblem, som der ikke umiddelbart er nogen enkel løsning på.
- Det gør et stort indtryk på mig, at så mange ældre mennesker siger, at de på en eller anden måde føler, de har svært ved at begå sig digitalt, og at de føler sig utryg ved det. Som digitaliseringsminister så kan jeg sætte fokus på, at de offentlige digitale løsninger, vi har, de er nemme, og at der er ordentlig brugervejledning, for det er vigtigt, at alle kan være del af samfundet, fortæller hun.
I IT-cafeen i Viborg mener ægteparret Sahl, at der bør reageres politisk, hvis ikke flere ældre skal smides af det buldrende digitale tog.
- De skal hjælpes. Det er vigtigt, at der er hjælp at hente, men der er nogle gange lang ventetid på at få hjælp, fortæller Villy Sahl, der er 76 år gammel