Jesperhus sælges til skandinaviske First Camp

De nye ejere har været yderst imponerede over Jesperhus’ udvikling de senere år.

HUGO der er børnenes favorit i Jesperhus får nye skandinaviske ejere, når First Camp overtager Jesperhus Feriepark den 1. januar 2022.
HUGO der er børnenes favorit i Jesperhus får nye skandinaviske ejere, når First Camp overtager Jesperhus Feriepark den 1. januar 2022.
Foto: White Sands Communication

Den populære feriepark på Mors, der netop har vundet priser for bedste børnevenlige ferie og bedste online underholdning, er blevet opkøbt af skandinaviske First Camp

Efter en lang række år med fremgang i besøgstal og en sund økonomi, er tiden helt rigtig til at slippe tøjlerne, vurderer de fire Overgaard-brødre, der ejer Jesperhus.

De nye skandinaviske ejere, First Camp, har været yderst imponerede over Jesperhus’ udvikling de senere år - ikke mindst Jesperhus’ evne til at koble børnevenlig ferie med online underholdning. De har derfor ingen intentioner om at ændre på Jesperhus’ strategi - tværtimod vil de investere i den, lyder det i en pressemeddelelse.

- Vi har været meget imponerede over, hvordan Overgaard-familien og hele Jesperhus-teamet har udviklet ferieparken til en af de mest populære feriedestinationer for børn i Danmark. Jesperhus er et førende eksempel på at skabe attraktive fysiske oplevelser for gæsterne og linke dette til en verdensklasse digital tilstedeværelse. Som nye ejere vil vi bevare alle disse gode ting og fortsat investere i universet. Jesperhus vil blive ledet som en separat enhed i vores kæde med sit eget brand, siger Johan Söör, Group CEO i First Camp.

Fra venstre sælgerne af Jesperhus Feriepark Jesper, Karsten, Ole og Peter Overgaard samt repræsentant for køberne COO Ola Enquist, First Camps.
Fra venstre sælgerne af Jesperhus Feriepark Jesper, Karsten, Ole og Peter Overgaard samt repræsentant for køberne COO Ola Enquist, First Camps.
Foto: White Sands Communication

En af de største i Skandinavien

Selve blomsterparken åbnede første gang i 1966 og campingpladsen i 1976. Ferieparken har været i rivende udvikling lige siden. I dag er Jesperhus en af de største ferie-destinationer i Skandinavien med op imod en kvart million gæster om året.

De fire brødre Jesper, Peter, Karsten og Ole Overgaard overtog i 1986 Jesperhus fra deres forældre Niels og Edith Overgaard og har drevet Jesperhus i over 40 år. Jesper, Peter og Karsten har arbejdet fuld tid for Jesperhus i alle 40 år, hvor Ole har været bestyrelsesformand.

Jesperhus har været og er fortsat i en rivende udvikling, og har de seneste par år sat rekorder på stort set alle parametre.

- Det er med en blanding af både stolthed og vemod, at vi slipper nøglerne til den virksomhed, vores forældre startede tilbage i 1966 og som både har været en kæmpe del af vores opvækst og arbejdsliv lige siden. Det er dog med helt ro i maven, at vi overdrager nøglerne til Johan, Ola, First Camp-teamet og Norvestor. Vi mener, at de er de helt rigtige ejere af Jesperhus, og vi er sikre på, at vores stærke Jesperhus-team vil blomstre endnu mere med dem i ryggen, siger de fire Overgaard-brødre.

Jesperhus er kendt for mange indendørs og udendørs universer for børnene.
Jesperhus er kendt for mange indendørs og udendørs universer for børnene.
Foto: White Sands Communication

Alle fire brødre planlægger at trække sig fra Jesperhus i løbet af 2022 som led i overdragelsen. Den nuværende ledelse i Jesperhus vil blive i virksomheden i transitionsperioden. Parallelt vil First Camp begynde at kigge efter en ny operationel leder, som vil træde ind i løbet af 2022.

Ny erfaren ejer

First Camp ejes af den skandinaviske kapitalfond Norvestor, der udelukkende investerer i nordiske virksomheder med potentiale for vækst og har stor fokus på bæredygtig udvikling. First Camp selv er en stærk finansiel, professionel og langsigtet investor.

First Camp er førende indenfor resorts og campingpladser i Skandinavien. Selskabet har blandt andet 55 campingpladser - heraf seks i Danmark.

Som en del af transaktionen købes aarhusianske Somatic ind i Jesperhus. Somatic har haft ansvaret for online markedsføring, sociale medier, app- og spil-udvikling, animation samt konceptudvikling og design af nye investeringer i Jesperhus.

Jesperhus beskæftiger cirka 40 fastansatte og cirka 400 sæsonansatte. Overtagelsen sker med virkning fra den 1. januar 2022.

Parterne ønsker ikke at oplyse økonomien bag handlen, ligesom Overgaard-familien ikke har yderligere kommentarer og heller ikke ønsker at stille op til interview.