Ugeaviserne er truet: Mister læsere og annoncekroner

Flere ugeaviser er udfordret på eksistensen. Ifølge en medieprofessor er de blevet overhalet indenom af internet og ændret adfærd hos annoncører og læsere.

Videbæk Bogtrykkeri udgiver tre ugeaviser med et samlet oplag på 35.000.
Videbæk Bogtrykkeri udgiver tre ugeaviser med et samlet oplag på 35.000.
Foto: Richard Gaarn Svendsen, TV MIDTVEST

De 225 lokale danske ugeaviser befinder sig i en brydningstid. 

Mange af dem kæmper med faldende læsertal og annonceindtægter - blandt andet fordi handelslivet ændrer karakter.

- Kæderne er ikke helt så lokale og har en anden måde at angribe markedet på. De ser ikke alle sammen ugeaviserne som det oplagte sted at være, siger indehaveren af Videbæk Bogtrykkeri, siger Tommy Eriksen, der udgiver tre ugeaviser med et samlet oplag på 35.000.

Flere ugeaviser er allerede bukket under, men i Videbæk forsøger bogtrykkeriet at tage kampen op med en ny medarbejder, der tager sig af de sociale medier. 

- Hvis vi bliver synlige hele vejen rundt på de sociale medier, vil stadig være attraktive for de lokale handlende. Det er der slet ingen tvivl om, siger Tommy Eriksen.

Ugeavisen i Videbæk er udkommet siden 1990.

Medieprofessor: Ugeaviser skal generobre læsernes loyalitet

På Copenhagen Business School (CBS) sidder Anker Brink Lund, der er professor i medievidenskab. For ham at se er tid og udvikling løbet fra ugeaviserne.

- De har sådan set gjort det, de altid har gjort: At dække det lokale uden at tage penge for det. Men det, der er sket i de seneste år, er, at de er blevet klemt mellem internettet på den ene side, annoncørernes ændrede adfærd på den anden og så at læserne nogle steder også er blevet mere illoyale.

- Ugeaviserne har nogle helt særlige kvaliteter. Man kunne kalde det bladringens glæde – altså det der med, at man finder noget, som man ikke engang vidste, man var interesseret i. Internet og sociale medier er meget mere ekkomedier. Vi går derhen og leder efter det, vi i forvejen tror, vi kan finde. På den måde tror jeg ikke, at det digitale er løsningen, men på et eller andet tidspunkt skal det her medie forholde sig til det, og dér har udgiverne nok sovet lidt i timen, forklarer han til TV MIDTVEST.

Han mener samtidig ikke, at de penge, ugeaviserne har fået med det seneste medieforlig virkelig batter noget. Udfordringerne er store, men forhåbentlig ikke for store, håber professoren. For ugeavisernes død vil få konsekvenser.

- For mange lokalsamfund er det sådan set trist forstået på den måde, at mange i forvejen har mistet skolen og andre former for institutioner. Ugeavisen er noget af det, der holder sammen på et lokalsamfund, så især uden for byerne tror jeg, at det her er et ret vigtigt medie, når det kommer til stykket. Ugeaviserne vil være et savn også for dem, der ikke bruger det i dag.

5:29
Butiksdøden i detailhandlen rammer ugeaviserne hårdt på annoncekronerne samtidig med at læserne siver.
Foto: Richard Gaarn Svendsen, TV MIDTVEST