Stor tilfredshed blandt turister - men Søndervig og Thyborøn sakker bagud
Dansk Kyst- og Naturturisme har lavet en analyse er turisternes tilfredshed i samarbejde med 37 danske feriesteder.
Det er naturen, atmosfæren og aktiviteterne, der er de primære årsager til, at feriegæster vender tilbage til de midt- og vestjyske feriedestinationer igen og igen.
Det viser en analyse, som Dansk Kyst- og Naturturisme har lavet i samarbejde med 37 danske feriesteder.
Generelt viser undersøgelsen, at turister i Danmark er meget tilfredse med deres ferie.
94 procent af de adspurgte har svaret, at de er tilfredse eller meget tilfredse, og en stor del af dem kommer igen.
Der er også en stor tilfredshed med de midt- og vestjyske feriesteder, der medvirker i analysen.
Det fortæller Liv Thøger Aldahl, der er direktør i Destination Vadehavet, som dækker Ringkøbing-Skjern og Varde kommuner.
- Omkring 80 procent af gæsterne i Destination Vadehavet har været på ferie i Varde og Ringkøbing-Skjern Kommuner mere end en gang. Faktisk har cirka halvdelen af gæsterne været på besøg mere end ti gange, hvilket viser, at gæsterne sætter lige så stor pris på hele området, som vi selv gør. Næste skridt er at arbejde på, at de nye gæster bliver lige så tilfredse som de loyale gengangere, siger Liv Thøger-Aldahl.
Søndervig og Thyborøn halter
Men der er ikke udelukkende positive takter i den nye undersøgelse.
Søndervig og Thyborøn falder en smule igennem set i forhold til de øvrige 37 feristeder.
Søndervig og Thyborøn er blandt de fem feriesteder, der har den lavest gennemsnitlige tilfredshed på henholdsvis 4,4 og 4,5 på en score ud af 5.
Til sammenligning får Sæby, der er det feriested i undersøgelsen, der klarer sig bedst, en ren 5'er.
Lars Christensen, der er områdeleder hos Novasol-Dansommer i Vestjylland er glad for undersøgelsen, som han mener, branchen kan lære meget af.
- Turismen har været i voldsom fremgang og vores sæson er blevet udvidet betragteligt. Det kan godt være, vi ikke har været ordentligt gearet til at tage imod turisterne i ydertidspunkterne, siger han og tilføjer:
- Men generelt er turisterne jo rigtig tilfredse - også i Søndervig og Thyborøn. Over halvdelen af de adspurgte har besøgt området mere end 10 gange. Det synes jeg, vi kan være stolte af, siger Lars Christensen.
Vil bruge undersøgelsen aktivt
I Søndervig er en del af forklaringen på, at feriestedet ikke er i førerfeltet, områdets spisesteder. Søndervig er den destination, der får den laveste score på det parameter ud af alle 37 feriesteder, der er inkluderet i undersøgelsen.
- De personer, der driver spisestederne, kan se på undersøgelsen og vurdere, om der er noget, de kan lære, men der er altså rigtig mange fine spisesteder i området, lyder det fra Lars Christensen.
Liv Thøger-Aldahl fortæller også, at undersøgelsen vil blive brugt aktivt.
- I Destination Vesterhavet er vi meget opmærksomme på denne tilfredshedsundersøgelse, som vi anvender som et af vores pejlemærker i forhold til det fremtidige arbejde. Derfor kommer den helt rettidigt i forhold til de mange destinationssammenlægninger, der i det nye år præger dansk destinationsudvikling.