Internationalt modemagasin hylder Thy: - Det her er vores michelinstjerne

Thys vilde natur, sandstrande og surfmiljø bliver lovprist i en ny artikel fra det internationale modemagasin Vogue. Den slags kan mærkes, mener de lokale.

2:14
Thy og Cold Hawaii er blevet et af de mest moderigtige steder, man kan tage hen, og det har Vogue nu også opdaget.
Foto: Karsten Mortensen, TV MIDTVEST

Skynd jer at besøge Cold Hawaii, inden stedet bliver overrendt af alt for mange turister.

Sådan lyder budskabet i en artikel udgivet af det internationale modemagasin Vogue, som i den grad er fan af det, som Thy byder på.

Det er især den autentiske natur med Nationalpark Thy, klitterne, sandstrande, den  tilbagelænede livsstil og surferkulturen i Cold Hawaii - eller Klitmøller, om man vil - som Vogue lovpriser i sin omtale af Thy. 

Den afslappede livsstil, som Thy brander sig på, er nævnt i positive vendinger i Vogue-artiklen.

Til stor glæde for én af de lokale forretningsdrivende, der lever af, at folk fra alle verdens hjørner lægger turen forbi nordvestkysten af Jylland.

- Det har jo enorm stor betydning, at så store magasiner blåstempler én og sætter fokus på vores lille hjørne. Og det siger, at vi har gjort noget rigtigt rigtigt. Det her er vores michelinstjerne, siger Rasmus Fejerskov, der har butikken West Wind med tøj, sko og outdoorudstyr i Klitmøller.

En god historie

Den internationale anerkendelse fra Vogue kommer efter, at andre store medier som New York Times og Forbes også har fremhævet Thy i positive vendinger.

Opmærksomheden er ifølge Rasmus Fejerskov med til at bidrage til bosætningen såvel som interessen fra turister. 

- Området med Cold Hawaii er blevet en god historie, siger butiksindehaveren i Klitmøller. 

I West Wind i Klitmøller er de stolte over omtalen i Vogue.
I West Wind i Klitmøller er de stolte over omtalen i Vogue.
Foto: Karsten Mortensen, TV MIDTVEST

At Thy-brandet har været en succes for at få flere folk til egnen, mærker han også i sin forretning, som førhen kun var sommeråben i højsæsonen.

- I dag har vi åbent året rundt. Det havde vi ikke, da jeg startede, siger Rasmus Fejerskov, der også oplever, at det er nemmere at få højtuddannet arbejdskraft til området nu.

- Lægerne er det bedste eksempel. Vi har masser af læger nu. Det viser jo bare, hvad det kan.

Rart med anerkendelsen

Effekten af omtaler i internationale medier kan naturligvis ikke måles 1:1, men det underbygger fortællingen om det autentiske Thy. Og den værdi er kan ikke underkendes, mener turistchef Mai Manaa.

- Vi får fokus på, at vi kan tilbyde en masse, som man ikke kan finde i storbyerne, siger hun. 

- Når man tænker på, at vi er sådan en lille kommune, og et så stort magasin singler os ud. Det er altid rart at få den anerkendelse og blive set. Vi kan godt lide det, uddyber hun.

Hun håber, at den gode bølge fortsætter og satser på, at der kommer endnu flere feriegæster til Thy fra det store udland i den kommende tid.