Har du opdateret Mobilepay? Så kan du også være ramt af nyt problem

Der er fortsat store problemer efter opdatering af Mobilepay natten til tirsdag.

mobilepay grafik tv2
Foto: Christian Poul Hansen / TV 2 Grafik

Mobilepay har tirsdag udsendt en større opdatering af deres app, og flere brugere oplever nu, at gamle faste betalinger igen er blevet aktive i appen.

Først, når man går ind på betalingen og trykker stop aftalen, rykker den over under afsluttede aftaler.

Aftalerne kan typisk være forskellige abonnementer eller lignende.

Hos Vipps Mobilepay var man ikke opmærksomme på problemet, før TV 2 henvendte sig, men efter kort tid kunne selskabets nordic media lead, Peter Kjærgaard, bekræfte, at der var et problem.

Han understreger imidlertid, at betalingerne i de genaktiverede aftaler ikke vil blive gennemført, da det er betalingsmodtagerne, der aktivt skal hæve pengene.

Og det ikke vil ske, hvis der er tale om aftaler, der er opsagt med modtagerne.

- Når aftalen en gang for alle er afbrudt, så er den afbrudt. Så pengene kunne med andre ord ikke have gået fra din konto, siger han.

Arbejder for at finde en hurtig løsning

Han fortæller, at Vipps Mobilepay nu sætter en undersøgelse i gang og får aftalerne til at stå rigtigt hurtigst muligt.

Han kan imidlertid ikke sætte en tidsramme på, hvornår det teknisk er på plads.

Peter Kjærgaard råder folk til at gå ind på appen og afslutte aftalerne, hvis de ikke føler sig trygge ved, at aftalerne står som aktive. Han understreger igen, at der efter Mobilepays vurdering ikke vil kunne blive hævet penge, og at aftalerne inden længe vil stå normalt.

Indtil videre er appen opdateret 1,3 millioner gange.

Peter Kjærgaard har på nuværende tidspunkt ikke noget overblik over, hvor mange brugere der oplever problemer med de genaktiverede aftaler.

Problemer med betaling

De genaktiverede aftaler er ikke den eneste udfordring, brugere af Mobilepay har oplevet efter opdateringen.

Tirsdag eftermiddag oplyste 7-Eleven til Jyllands-Posten, at kunder fra hele landet havde problemer med at betale for deres varer med en Mobilepay-overførsel.

Her forventede man dog problemet løst inden i morgen.

Tøjkæden H&M oplyser også på deres hjemmeside, at de har problemer med Mobilepay-betalinger.

Savnet funktion genaktiveres

Appen er blevet opdateret, så den kommer til at ligne dens søsterapps i Norge og Finland. Og der er ikke kun udfordringer i forbindelse med opdateringen.

Opdateringen har også betydet relancering af den populære funktion Weshare, hvor grupper kan dele fælles udgifter med hinanden og overføre dem med et snuptag.

Næste skridt bliver, at man også kan bruge appen til at betale med i Finland og Norge.

Til gengæld er det for evigt slut, hvis man havde en stor kærlighed til den gamle app. Den er nemlig sendt endegyldigt på pension efter opdateringen i dag.