Lastbil er bjærget efter flere timer i Limfjorden
Det har ikke været nogen nem opgave at få lastbilen op, fortæller beredskabsstyrelsen.
Efter en timelang aktion natten til onsdag er det lykkedes at bjærge den lastbil, der tidligt tirsdag morgen trillede af en færge og direkte i Limfjorden.
Det skriver TV 2 NORD, som viser billeder af lastbilen på kajen i Hvalpsund.
Før selve lastbilen kunne komme op på land, skulle containeren skæres fri af ladet.
Det var ifølge indsatsleder Allan Frisk fra Nordjyllands Beredskab en længerevarende proces, der tog et par timer. For at skære containeren af ladet krævede det, at dykkere skulle i vandet.
Uheldet skete klokken 06.30 tirsdag morgen, da færgen 'Mary' nærmede sig land ved Hvalpsund og tog farten af.
Her begyndte lastbilen at trille, fordi håndbremsen ikke var trukket, og til sidst bragede den igennem broklappen og forsvandt ned i Limfjorden.
Ikke nogen nem opgave
Dagen igennem har beredskabet kæmpet for at få lastbilen tæt nok på havnefronten, så den kunne bjærges på land af en kran.
Det har dog ikke været nogen nem opgave, fortæller Jesper Vittrup Hansen, som er havariagent for Falck.
- Lastbilen har blandt andet ligget bag en skrænt i vandet, og vi var nødt til at sende en dykker i vandet for at se, om alting var, som det skulle være, siger han til TV 2 NORD.
Derudover var det nødvendigt at skille lastbilen ad, fordi den var blevet fyldt med meget vand.
- Nu skal den sendes på værksted, og så er det en forsikringssag herfra, siger Jesper Vittrup Hansen.
Uvist, hvornår 'Mary' sejler igen
Efter uheldet måtte færgeselskabet aflyse alle afgange tirsdag, og det er endnu uvist, hvornår 'Mary' er klar til at sejle igen.
Det skyldes, at der skete "alvorlig skade" på færgens broklap i forbindelse med ulykken, fortæller overfartsleder Flemming Thomasen.
Heldigvis kom ingen personer til skade. Chaufføren sad nemlig og drak kaffe med overfartslederen, da hændelsen fandt sted.
Anden gang på ti år
Det er ikke første gang, at en lastbil ryger fra 'Mary' og i vandet.
I maj 2011 kørte en grisetransport ind på færgen, men en fejl på lastbilens motor gjorde, at den ikke kunne bremse igen. Lastbilen med anhænger fortsatte dengang direkte ud i det seks meter dybe havnebassin.
Der var heldigvis ingen grise ombord på lastbilen, og chaufføren kom ikke noget til ved episoden.