Ventetiden er i forvejen firedoblet: Nu lammer strejken endnu en afdeling

Man kan ikke længere ringe til Patientkontoret i Region Midtjylland, hvis man har brug for hjælp.

2:25
Sygeplejerskerne har udvidet strejken til også at omfatte patientvejledere i Region Midtjylland.
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Fra i dag kan patienter i Region Midtjylland ikke længere komme igennem via telefon, hvis de for eksempel vil klage eller ombooke en behandling på et sygehus.

Den igangværende sygeplejerskestrejke rammer nu Patientkontoret, der ligger i Viborg, der har til opgave at hjælpe patienter og pårørende, der har brug for råd og vejledning i deres møde med sundhedsvæsenet.

I stedet for at ringe skal patienter henvende sig skriftligt.

Fra i dag kan patienter i Region Midtjylland ikke længere komme igennem via telefon, hvis de for eksempel vil klage eller ombooke en behandling på et sygehus.

Den igangværende sygeplejerskestrejke rammer nu Patientkontoret, der har til opgave at hjælpe patienter og pårørende, der har brug for råd og vejledning i deres møde med sundhedsvæsenet.

I stedet for at ringe skal patienter henvende sig skriftligt.

Kommer til at give længere ventetid

Patientkontoret kan blandt andet hjælpe med og vejlede dig om dine patientrettigheder, sundhedsvæsenets ydelser, ventetider, muligheder for omvisitering, klage- og erstatningsmuligheder med mere.

Marianne Bengtson oplyser, at ventetiden for svar på sin henvendelse fra Patientkontoret i Region Midtjylland på nuværende tidspunkt ligger på omkring fire uger, hvilket er meget længere end normalt.

- Vi har opbygget væsentligt længere ekspeditionstid, end vi plejer, her i løbet af det sidste halve år på grund af COVID-situationen.

- Normalt har vi kunnet svare borgerne indenfor en uges tid. Så har ventetiden igennem en periode været omkring to uger, og så er den vokset hen over sommeren, så vi ligger omkring fire uger. Så det er en pukkel, vi skubber foran os – først med COVID og så nu med strejken, siger Marianne Bengtson, kontorchef ved Patientkontoret i Region Midtjylland.

Hun forventer, at strejken kommer til at forlænge de i forvejen lange svartider - præcis hvor meget kan hun ikke sige, da det ifølge hende afhænger af strejkens varighed.

- Men det er klart, at når der er færre til at hjælpe, så giver det længere ventetid. Vi skal jo give borgerne en ordentlig behandling, og det tager tid.

Ledelsen sagde ja - medlemmer sagde nej

Ifølge Marianne Bengtson er de fleste af patientvejlederne sygeplejersker, men der er også ansatte med en anden baggrund - de er dog medlemmer af Dansk Sygeplejeråd, som er den fagforening, der udtager medlemmerne til strejke.

Fra konfliktens start var cirka 5000 sygeplejersker udtaget. Siden da er strejken blevet udvidet med henholdsvis 702, 225, 215 og 315 personer, skriver TV2.

På grund af spillereglerne på arbejdsmarkedet skal en optrapning dog varsles med mindst fire uger, og derfor er det først tirsdag, at de seneste ugers optrapning reelt begynder at træde i kraft.

Det er især utilfredshed med lønnen, der har udløst sygeplejerskernes strejke.

Konflikten begyndte i foråret, da medlemmerne af Dansk Sygeplejeråd (DSR) stemte nej til den overenskomst, som deres egen forening ellers havde anbefalet dem at sige ja til.