Midtjyllands Lufthavn skal tilbage på vingerne – men det bliver svært, siger ekspert
Sidste år benyttede rekordfå Midtjyllands Lufthavn, og derfor skal lufthavnen ændre kurs, siger den nye formand. Men det bliver en kamp at få flere til at flyve fra Karup, mener en ekspert.
Midtjyllands Lufthavn har fået ny bestyrelse og formand. Fremover er det Viborgs borgmester Ulrik Wilbek, der står i spidsen for den kriseramte lufthavn, og han vil give den ny luft under vingerne. For en lufthavn uden passagerer holder ikke længe.
- Som det kører lige nu, er det ikke holdbart. Det hænger jo også meget sammen med corona, og hvad vi kommer fra. Der skal vi op på nogle flere passagerer ganske simpelt, siger Ulrik Wilbek (V).
Siden passagertallet toppede i 2010 med over 300.000, er antallet af rejsende faldet stødt. Sidste år ramte lufthavnen et absolut lavpunkt med 22.000 passagerer, og det bliver svært at komme på niveau med tiden før corona, hvor fem gange så mange tog flyet fra Karup, mener en ekspert.
- Det bliver en kamp for Midtjyllands Lufthavn at sikre et højt passagerantal i fremtiden. Vi ved, at det er meget erhvervsdrivende, som har fløjet på ruterne, og dem bliver der færre af i fremtiden, fordi de erhvervsrejsende har lært at bruge virtuelle møder i de to år, verden har været lukket ned af corona.
- Formentlig vil vi se, at antallet af erhvervsrejser falder med et sted mellem 20 og 30 procent, og det er hård kost, siger Jacob Pedersen, der er luftfartsanalytiker ved Sydbank.
Nye aktiviteter skal vende underskud til overskud
Der skal derfor tænkes kreativt, hvis lufthavnen ikke skal fortsætte med at give underskud. En del af den nye bestyrelses plan er, at området skal bruges til flere forskellige aktiviteter som eksempelvis godstransport, hangarfaciliteter og udenrigsflyvninger.
- Vi vil gerne afsøge hele området, og vi er gået i gang med at holde møder med forskellige interessenter, siger lufthavnsformand Ulrik Wilbek (V).
Midtjyllands Lufthavn er ejet af de ni midt- og vestjyske kommuner Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Lemvig, Ringkøbing-Skjern, Silkeborg, Skive, Struer og Viborg. De seneste 10 år har de gang på gang pumpet millioner af kroner i virksomheden for at dække underskuddet, og det skal de forberede sig på også kan blive nødvendigt i fremtiden.
- Det bliver en svær opgave at løfte Midtjyllands Lufthavn ud af underskud med de udsigter, der er på passagersiden. Men man skal også huske, at det at have lufthavnen nok også er noget, som holder virksomheder glade i nærområdet, og det kan også være penge værd, siger luftfartsanalytiker Jacob Pedersen.
I dag har lufthavnen tre daglige afgange mellem Karup og København.