Passagerer svigter Midtjyllands Lufthavn: Ulrik Wilbek kritiserer flytiderne
Lufthavnsformand Ulrik Wilbek vil have bedre eftermiddagstider på fly til Karup, men det vil kræve større økonomisk støtte til flyselskabet DAT, mener flydirektør.
Passagertallet i Midtjyllands Lufthavn styrtdykker. Lige nu er der kun en tredjedel så mange passagerer som før corona.
Det seneste år er 39.724 tjekket ind i Karup. Lufthavnschef Frans Bjørn-Thygesen ønsker flere afgange, mens lufthavnens formand, Viborg-borgmester Ulrik Wilbek, i stedet peger på, afgangstiderne er for dårlige.
For hvis man skal til møde i København, kan man ganske vist flyve ud om morgenen. Men når man vil hjem igen, hedder tiderne fra hovedstaden 8:20, 14:20 eller 20:00.
Klokken 14:20 er de færreste færdige med deres eftermiddagsmøder. Derfor bliver man altså nødt til at vente til klokken 20.
- Vores udfordring er, at afgangstidspunkterne er så dårlige lige nu. Der er kommet tre daglige rotationer, men vi har stadigvæk en eftermiddagsrotation, der kører hjem (fra København, red.) 14:20, siger Ulrik Wilbek.
- Folk vælger noget andet, fordi de kan godt komme ud, men de kan ikke komme hjem.
Kræver bedre økonomi
Midtjyllands Lufthavn ejes af ni af landsdelens kommuner, men som det ser ud lige nu, må ejerkommunerne spejde længe efter bedre afgangstider eller flere end de tre ture tur-retur.
Det er konklusionen fra Jesper Rungholm. Han er direktør for flyselskabet Danish Air Travel, DAT.
- Jeg er helt enig i, at programmet for Midtjyllands Lufthavn kunne forbedres, og hvis økonomien var bedre, kunne vi flyve fire eller fem gange dagligt, fortæller flyselskabsdirektøren.
Aalborg og Bornholm giver konkurrence
Lige nu bruges maskinerne, der flyver mellem Karup og København, også på ruter til Bornholm og Aalborg.
- Er 14.20 et godt afgangstidspunkt fra København til Karup?
- Næ, jeg synes, det er for tidligt. Jeg ville ønske, man kunne have en afgang klokken 16 eller 17, men Midtjylland kan ikke hamle op med de indtægter, vi kan få til Bornholm eller Aalborg der, siger han.
DAT-direktøren opfordrer til, ejerkommunerne spytter mere i lufthavnens økonomi, så det bliver billigere for DAT at lette fra Karup.
- Midtjylland er 40-50 procent dyrere end de andre danske lufthavne. Midtjylland har altid været en relativt dyr lufthavn. Vi som flyselskab har ingen forpligtelse til at flyve, så vi placerer vores forretning der, hvor vi kan se, at det giver mening at flyve fra, siger han.
Måske kommunal hjælp på vej
Jesper Rungholm fortæller, lufthavnen i Karup er den dyreste danske lufthavn for DAT, når man ser på, hvad det koster i afgifter per gang, man letter.
- Det er 100 procent en underskudsforretning. Vi er helt klar til at satse på Midtjyllands Lufthavn, men vi er også ramt af realiteterne, siger Jesper Rungholm.
Derfor opfordrer han nu ejerkommunerne til at fjerne afgifterne de næste 12 måneder.
I så fald kan DAT få mulighed for at give billigere billetpriser, oprette flere afgange eller andet, der kan få flere passagerer til.
Ulrik Wilbek vil ikke afvise at lette afgiftsniveauet. Det giver han udtryk for over for Viborg Stifts Folkeblad.
- Vi har talt med DAT om, at afgiften måske kan sættes ned fra nytår. Helt droppe den kan vi nok ikke, for så har lufthavnen jo ingen indtægter, siger Ulrik Wilbek til avisen.