Midtjyllands Lufthavn bløder passagerer: Enighed om målet, uenighed om strategien

På strækningen mellem Midtjylland og København er kun en tredjedel af passagerne vendt tilbage efter corona. Hvad der skal gøres først for at løse det, er lufthavnen og DAT ikke enige om.

3:38
DAT, der flyver mellem Midtjyllands Lufthavn og København, melder nu ud, at de næste måneder bliver afgørende for, om selskabet flyver videre på ruten.
Foto: TV MIDTVEST

Midtjyllands Lufthavn er ikke just flyvende i tiden.

Det seneste år har 39.724 passagerer brugt lufthavnen. Det er blot en tredjedel af det antal, der brugte lufthavnen før corona-nedlukningen.

- Det synes jeg jo ikke er tilfredsstillende, siger Frans Bjørn-Thygesen, der er lufthavnschef i Midtjyllands Lufthavn.

- Men der er ikke noget overraskende ved, at der kun er en tredjedel, der rejser her nu efter en coronakrise og nedlukninger af tre-fire omgange. Ting tager tid, og det gør det også her, siger han.

DAT, der står for flyvningerne mellem Midtjylland og København, er heller ikke tilfreds med situationen.

- Belægningen er meget lav lige nu. Vi er langt fra noget, der er fornuftigt endnu, siger Jesper Rungholm, der er direktør for DAT.

Selvom de to parter er enige om, at der er udfordringer, der skal løses, så er de uenige om, hvad det kræver.

Flere afgange eller flere passagerer først?

Lufthavnschef Frans Bjørn-Thygesen siger, at der kun er én løsning, hvis der skal komme flere passagerer: at DAT laver flere daglige afgange end de nuværende tre.

- Det er almindeligt kendt, at der skal større udbud til. Der skal være nogle produkter på hylden, der passer, for, at der er nogen, der køber, siger lufthavnschefen.

Men DAT slår fast, at de ikke skruer op for antallet af afgange, før der er kommet flere passagerer.

- Hver eneste flyvning koster. Derfor skal vi være sparsomme med afgange her til at begynde med, hvor vi får det bygget op og får folk gjort opmærksomme på ruteflyvningen fra Midtjylland til København, siger Jesper Rungholm, der er direktør for DAT.

midtjyllands lufthavn 2
Foto: Mikkel Eskelund

En fælles opgave

Jesper Rungholm fremhæver, at DAT har et godt samarbejde med Midtjyllands Lufthavn om at løse den opgave, de sammen står overfor. Og det er på trods af, at de ikke er helt enige om rækkefølgen i løsningsforslagene.

- Vi er enige om, at det her er en fælles opgave. Det er jo ikke lufthavnen mod os eller omvendt. Vi samarbejder om det her, og vi har et godt samarbejde. Der er en god dialog. Alle forstår, hvor svært det her er at få til at hænge sammen, fastslår Jesper Rungholm.

Hvis det ikke kommer til at hænge sammen indenfor de kommende måneder, så overvejer DAT, om de overhovedet vil flyve videre på ruten.

- Det kommer til at tage sin tid. Vi har tålmodighed resten af efteråret til at se, om ikke vi kan få det til at virke, men der er ingen tvivl om, at det bliver en hård opgave, erkender Jesper Rungholm.

Problemet ligger et tredje sted

Ulrik Wilbek, der er formand for Midtjyllands Lufthavn, understreger vigtigheden af at kunne flyve mellem Midtjylland og København.

- Ruten skal holdes i live, hvis der er behov for det, og det mener vi absolut, der er. Det får jeg også hele tiden at vide fra erhvervsdrivende blandt andet, at der er kæmpe behov for det her, siger han. 

Og formanden har en helt tredje holdning til, hvordan problemet med de manglende passagerer kan løses. Ifølge ham er det afgørende ikke nødvendigvis hvor mange afgange, der er, men i stedet hvornår på dagen, de ligger. 

- Vores udfordring er, at afgangstidspunkterne er så dårlige lige nu. Der er kommet tre daglige rotationer, men vi har stadigvæk en eftermiddagsrotation, der kører hjem (fra København, red.) 14:20, hvor ingen er færdige med deres møder, siger han.

 - Folk vælger noget andet, fordi de kan godt komme ud, men de kan ikke komme hjem.

Hvor ligger din smertegrænse i forhold til antallet af passagerer?

- Min smertegrænse er jo - hvordan får vi det her til at hænge sammen med en operatør i forhold til økonomi og i forhold til en operatør, der vil flyve på de tidspunkter, hvor vi ved, folk gerne vil med. Så for mig handler det om at få tingene matchet.