Splittede holdninger til udsigt til motorvej

I en landsby ved Viborg er der både optimisme og bange anelser forbundet med en potentiel motorvej i baghaven.

Genrefoto.
Genrefoto.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

I Skelhøje på kanten af den jyske højderyg er de spændt på, hvad en ny motorvej kan komme til at betyde for byen.

- Jeg synes, det er bekymrende. Motorvejen ser ud til at komme vest for byen. Det betyder støj med vestenvinden. Det er ikke godt for byen, mener Søren Munkholm fra Skelhøje.

En ny konsekvensrapport fra Vejdirektoratet peger på mange fordele ved at føre motorvejen vest om Viborg i stedet for øst om. Det bliver markant billigere. Det bliver mindre belastende for naturen. Og det betyder, at færre ejendomme skal eksproprieres.

Kommer motorvejen vest om Viborg, vil den løbe tæt forbi Skelhøje. Landsbyen sydvest for Viborg med knap 500 indbyggere har en lille købmandsbutik, som er det lokale samlingspunkt. Her gik snakken i dag om en mulig motorvej.

- Vi er lidt bange for at blive afskåret fra omverdenen. Risikerer vi at blive en spøgelsesby, hvor ingen vil bo? Det bliver interessant at se, hvor til- og frakørsler til motorvejen bliver placeret, siger Lasse Refs.

Han er født og opvokset i Skelhøje og er flyttet tilbage til byen, efter at have været væk i nogle år.

- Vi nyder, at der er stille og roligt. Jeg vil være træt af en masse larm fra lastbiler. Omvendt kan det måske tilføre byen mere liv, hvis der kommer de rigtige frakørsler på motorvejen, mener han.

Ruth Pedersen er ikke i tvivl: 

- Jeg tror, det bliver en fordel for Skelhøje. Vi får udvikling og måske mere industri, siger hun.

Placering er ikke vigtig for borgmesteren

For Viborg Kommune er det ikke afgørende om motorvejen kommer vest eller øst om Viborg by. Det vigtigste er, at motorvejen kommer, fastslår borgmester Ulrik Wilbek (V).

- Pilen peger nu på vest. Det vil betyde, at motorvejen kommer tæt på byens virksomheder, der stort set alle ligger i den vestlige bydel. Samtidig undgår vi en motorvej i naturområderne øst for byen, siger borgmesteren.

Motorvejen bliver cirka 43 kilometer lang uanset om den skal gå øst eller vest om Viborg. Den skal strække sig fra Klode Mølle i syd til Løvel i nord. Folketingets partier har i infrastrukturplanen sat knap fem mia. kr. af til byggeriet.

Vejdirektoratet har også regnet på en tredje mulighed, nemlig at udbygge den eksisterende hovedvej 13 igennem Viborg til en motortrafikvej. Men den mulighed kommer næppe i brug.

- Der er aftalt en motorvej. Derfor bliver det ikke aktuelt, siger transportminister Thomas Danielsen (V).

Her hos Vejdirektoratet kan du zoome ind på et kort og se de nøjagtige linjeføringer.