El- og hybridbiler bryder ikke oftere i brand: Men når de gør, skal man passe på

Det er en myte, at el- og plugin hybridbiler oftere bryder i brand end benzin- og dieselbiler. Hvis det alligevel skulle ske, kan de dog være svære at slukke.

En Audi A6 hybridbil fra Snejbjerg skal nu bruge to døgn i et vandbad, efter at den natten til mandag selvantændte. Dermed er bilen totalskadet.
En Audi A6 hybridbil fra Snejbjerg skal nu bruge to døgn i et vandbad, efter at den natten til mandag selvantændte. Dermed er bilen totalskadet.
Foto: Nanna Jørgensen, TV MIDTVEST

Det kunne have gået helt galt natten til mandag, da der pludselig udbrød ildebrand i en Audi A6 hybridbil i Snejbjerg vest for Herning. Bilen stod nemlig i nærheden af en træ-carport og et parcelhus, men takket være et snarrådigt pakkebud nåede flammerne heldigvis aldrig at sprede sig.

Det endte derfor kun med materiel skade i Snejbjerg, men på trods af det er ild i en el- eller hybridbil bestemt ikke noget at spøge med.

Sådan lyder det fra FDM.

- Hvis der går ild i en el- eller plugin hybridbil, kan det være meget svært at slukke. Det er ikke noget, man kan løse på samme måde som ved en almindelig bil, fordi batteriet i en el- og hybridbil kan udvikle så meget varme, at det kan være svært at slukke ilden, fortæller Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør på FDM-magasinet Motor.

El- og hybridbiler er ikke i særlig stor brandfare

FDM-magasinet Motor har før sat sig for at undersøge, om der er hold i myten om, at el- og plugin hybridbiler oftere bryder i brand end benzin- og dieselbiler. Efter at have dykket ned i tal fra Beredskabsstyrelsen kunne magasinet dog konstatere, at virkeligheden viste sig at være præcis omvendt.

- Man skal ikke være bekymret som el- eller hybridbilsejer, for vi kan se, at der oftere opstår brand i benzin og dieselbiler, lyder det fra Søren W. Rasmussen.

Hvis man alligevel skulle komme ud for en brandulykke med sin el- eller hybridbil, er der ifølge redaktøren kun en ting at gøre.

- Man skal kontakte myndighederne så hurtigt som muligt, for så kommer de med noget særligt udstyr, som er beregnet til at slukke elbiler. Man skal ikke forsøge selv, for når man tror, man har slukket den, kan den pludselig starte igen. Man skal være virkelig opmærksom, fortæller han.

Søren W. Rasmussen er bilteknisk redaktør på FDM-magasinet Motor.
Søren W. Rasmussen er bilteknisk redaktør på FDM-magasinet Motor.
Foto: TV MIDTVEST

Pas på med nødladere

Selvom det nogle gange kan være svært helt at fastlægge, hvorfor batteriet i en el- eller hybridbil selvantænder, så er der alligevel nogle ting, man selv kan gøre for at undgå det. Ifølge Søren W. Rasmussen er det blandt andet vigtigt at anskaffe noget ordentligt udstyr til at lade bilerne op.

Det betyder blandt andet, at man skal få installeret en ordentlig ladeboks, og at man skal bruge de rigtige kabler.

- Vi har set nogle eksempler, hvor bilejere tror, de lige kan trække en forlængerledning ud fra en almindelig stikkontakt og så på den måde få strøm på bilen. Det skal man ikke gøre, fordi det er rigtig meget energi, man skal transportere i de her ledninger, og det varmer ledningerne op. I nogle tilfælde smelter de, og i andre tilfælde går der ild i det, siger Søren W. Rasmussen.

Derudover skal man være forsigtig med de nødladere, som følger med nogle el- og hybridbiler.

- Hvis man bruger den her særlige nødlader, som kan sættes i en almindelig stikkontakt, skal man sikre sig, at stikkontakten er bygget til formålet. Men vi fraråder faktisk at bruge de her nødladere helt, siger Søren W. Rasmussen.