Johan kunne ikke tælle til tyve i tredje klasse
To plus to er fire. Det er det i hvert fald for de fleste, men for Johan Sigaard har det ikke altid været så simpelt - han er nemlig talblind.
Johan Siggard har altid haft det svært med tal. Siden han begyndte i skole, har tal været noget, der bare kørte rundt og rundt hovedet på ham.
Matematiktimerne har budt på masser af nederlag. Lærerne gjorde hvad de kunne, og hjemme kæmpede de i årevis med dansende tal. Da Johan stadig havde svært ved at tælle til tyve i tredje klasse, blev hans mor alvorligt bekymret.
- Jeg tænkte, det er godt nok ikke nemt det her. Hvis man er ordblind, findes der hjælpemidler, men hvis man er talblind, eller hvis man har meget svært ved tal, så får man et svært liv, når man bliver voksen. Hvordan skal man for eksempel læse en køreplan, eller finde ud af, hvad ting koster, siger Lene Siggaard.
Familien bor i Aulum og har altid været glade for Johans skole og lærere, men det gik efterhånden op for Lene, at der skulle mere til. Derfor valgte hun at tage kontakt til det private undervisningstilbud WiseMe i Holstebro. Firmaet er nystartet og tilbyder blandt andet specialundervisning til tal - og ordblinde.
- Det er er et kæmpe behov både indenfor tal- og ordblindhed. Diagnosen på talblindhed er ikke endeligt på plads endnu, men man anslår, at der er 5-6 procent talblinde i landet og 7-8 procent ordblinde, forklarer Pernille Sloth Lindhardt, der er grundlægger af WiseMe.
Er snart på niveau med klassekammeraterne
Hun har selv været folkeskolelærer i 19 år og er desuden uddannet læsevejleder og ordblindelærer. De kompetencer hun ikke selv har, hyrer hun ind, og indtil videre har hun seks specialister tilknyttet. En af dem er specialærer i matematik, og efter Johans første besøg hos hende, var hans mor nærmest ved at falde ned af stolen.
- Min dreng kom ud og kiggede på mig. Så sagde han – ”Jeg er bare så lykkelig - jeg kan faktisk godt finde ud af matematik,” siger Lene Siggaard.
Siden har Johan haft flere lektioner hos WiseMe, hvor undervisningen, meget kort fortalt, går ud på at finde andre strategier til læring end de gængse.
- Når man er ord- eller talblind, så har man en dysfunktion i hjernen, der betyder at man ikke lærer så hurtigt som andre, men ved at blandt andet at arbejde med gentagelser og med kroppen, kan man ofte åbne for ny indlæring, forklarer Pernille Sloth Lindhardt.
Det går fortsat fremad med Johan, og hans mor regner med, at han vil være på niveau med sine klassekammerater i løbet af næste skoleår. Specialundervisningen er privat, og har foreløbig kostet familien fra Aulum 6000 kroner.