Før var det gratis: Nu indfører Roslev Trælasthandel nyt tillæg
Fra 1. januar skal kunderne nu betale et tillæg, når de får leveret varer. Flere vil følge trop, lyder vurdering fra Dansk Erhverv.
En af landsdelens største leverandører af byggematerialer melder nu ud om de konsekvenser, nye afgifter får for kunderne.
Fra 1. januar 2025 vil alle leveringer blive pålagt et nyt tillæg som følge af nye afgifter.
Det oplyser Roslev Trælasthandel i en mail til leverandørens kunder.
Trælasthandlen henvender sig både til virksomheder, men også hr. og fru Danmark.
Direktør og medejer af Roslev Trælasthandel Jørn Christiansen bekræfter over for TV MIDTVEST, at virksomheden, der har fire afdelinger, indfører et tillæg.
- Det er ikke penge, der ryger i vores lomme. Det er penge, der skal betale en afgift, forklarer han.
Direktøren henviser til en række nye ændringer, der træder i kraft 1. januar. Her stiger afgiften på diesel. Samtidig træder der en ny kilometerbaseret vejafgift for lastbiler i kraft.
- Vi har regnet på, hvad det betyder for os, forklarer Jørn Christiansen.
Har regnet på det
Trælasthandlens beregninger viser, at den gennemsnitlige tur for virksomhedens lastbiler nu vil koste 23,5 kroner.
Derfor bliver kunderne mødt af et tillæg på 23,5 kroner for alle ordre, der leveres med lastbil. De ture har tidligere været gratis, hvis ordren kostede mere end 3000 kroner.
Tillægget er det samme, uanset turens længde.
- Der findes ikke et system, der kan lave de præcise beregninger.
- Men det er klart, at hvis vi kører over til naboen, der bor 200 meter væk, så koster det ikke 23 kroner, men skal vi køre 50 km, så koster det mere end 23 kroner, forklarer han.
Flere følger trop
Jørn Christiansen fortæller, at flere andre virksomheder i branchen indfører lignende tillæg eller gebyrer fra årsskiftet.
Det bekræfter branchedirektør for Dansk Erhverv Transport Jesper Kronborg:
- Det er vores vurdering, at ændringer ved årsskiftet vil medføre markante prisstigninger for transportvirksomhederne. Vi forventer, at det smitter af på fragtpriserne og i sidste ende på forbrugerne.
Han peger samtidig på, at virksomhederne har svært ved at vurdere, hvad afgifterne ender på og dermed, hvor stor regningen til forbrugerne bliver.
- Det understreger, at det kan blive vanskeligt for vognmændene at beregne præcist, hvordan de skal lægge sig, når det kommer til fragtprisen, siger Jesper Kronborg.
Venter spændt på udvikling
Hos Roslev Trælasthandel ærgrer Jørn Christiansen sig over, at man sender regningen videre til kunderne.
- Vi vil gerne være en del af den grønne omstilling, men det kræver, at udviklingen følger med ambitionerne, siger han.
Jørn Christiansen peger blandt andet på, at ellastbiler ikke har den batterikapacitet til at køre langt og flytte varer med kran.
Derudover er der ifølge direktøren for langt imellem ladestandere, der er egnede til ellastbiler.
- Men hvis ellastbiler gennemgår den udvikling, som elbiler har været i gennem, er det klart, at de bliver interessante, siger han.
Jesper Kronborg fortæller, at en analyse fra Cowi viser, at 97 procent af de danske lastbiler kører på diesel og derfor vil opleve højere afgifter end deres elektriske modstykker.
- Vognmænd og transportsektoren vil gerne omstille, men teknologien er dyr, den er ikke langt fremme og så der udfordringer med blandt andet ladestandere, forklarer han og fortsætter:
- Det gør, at der er behov for en hurtigere udmønting af eksempelvis ladestandere og pulje til indkøb af ellastbiler.