Mathilde blev valgt fra ved gruppearbejde: Nu har hun fået ny selvtillid

Mathilde Ebbesen havde en drøm om at komme i gymnasiet, men fik at vide, at det ikke var en mulighed for hende. Nu har et efterskoleophold givet hende tro på, at det kan lykkes, selvom hun er ordblind.

0:17

Uge 40 er ordblinde-uge. Det går de ikke specielt meget op i på Sdr. Feldings Efterskole. Her er det nemlig helt normalt. 

Alle skolens knapt hundrede elever er ordblinde. De har forskellige udfordringer med at læse og skrive, og rigtig mange af dem har haft det svært i folkeskolen, så de er glade for, at at der bliver sat fokus på deres udfordringer. 

- Man hører jo om folk, der har oplevet alt muligt svært. Det burde ikke være sådan. Alle folkeskoler burde jo kunne håndtere det her, så det ikke er nødvendigt, at man skal på en ordblinde-efterskole for at nå sine drømme, forklarer Mathilde Ebbesen fra Skjern.

Hun begyndte på Sdr. Feldings Efterskole i 8. klasse og er nu godt i gang med 9.

Mathilde deler værelse med Karla Fauerskov fra Fredericia. Hun er også glad for, at der bliver snakket om ordblindhed i denne uge.

 - Det er godt, at der er flere, som får at vide, hvordan det er, og at det ikke er noget, man kan gøre for, supplerer Karla.

Nederlag i folkeskolen

Både Karla og Mathilde kan fortælle om en svær tid i folkeskolen.

- Ordene kører rundt i hinanden, og det er svært at få dem til at give mening, fortæller Karla Fauerskov. Hun fik først en forklaring på, hvorfor hun havde så svært ved at læse og skrive i 7. klasse.

Matilde fik konstateret ordblindhed i 5. klasse, og det var en stor lettelse.

- Det har været frustrerende ikke at kunne det, de andre kunne, og derfor var det rart at få en grund, siger Mathilde Ebbesen.

De har begge oplevet at føle sig dumme og valgt fra i skolen.

- Hvis jeg var med i gruppearbejde, så sagde de andre, at de nok skulle lave det, så det blev bedre. Jeg var altid sidste valg, for de gad jo ikke være sammen med én, der ikke kunne finde ud af det, fortæller Mathilde.

Mathilde og Karla nyder, at de har mange pauser på efterskolen
Mathilde og Karla nyder, at de har mange pauser på efterskolen
Foto: Vibeke Nipper, TV MIDTVEST

Vendepunktet

For mange bliver det et vendepunkt at komme på en ordblinde-efterskole. Her er der nogen at spejle sig i, masser af pauser og undervisning i at bruge de hjælpemidler, der findes. Desuden gør lærerne alt for at give eleverne tro på sig selv.

- De har haft mange nederlag, så vi starter med at bygge dem op og bliver ved og ved med at sige, at de godt kan. For hvis de selv får troen på det, kan de komme hele vejen, forklarer Lonnie Olsen, der er lærer på Sdr. Feldings Efterskole.

Det er Mathilde et godt eksempel på. Hun havde i mange år en drøm, men til sidst troede hun ikke selv længere på den.

- Jeg har altid gerne villet på gymnasiet, men fik altid at vide, at det ikke var en mulighed for mig. Men så kom jeg i 8. klasse her, hvor det rykkede en masse. Så nu er jeg dér, hvor jeg gerne vil på gymnasiet herefter, forklarer Mathilde Ebbesen.