Direkte tog mellem Struer og København? Minister slår fast, at der er to meget forskellige valg
Vil man fortsat have mange stop på strækningen, eller vil man beholde den direkte forbindelse? Det er valgmulighederne, siger transportministeren.
Transportminister Thomas Danielsen (V) konkluderer, at der reelt er to realistiske valg på bordet, når det gælder fremtidsmulighederne for direkte tog mellem Struer og København. Det konkluderer han ovenpå den analyse, der torsdag landede på Transportministerens bord.
Analysen viser, at det vil komme til at koste et milliardbeløb, hvis man ønsker at bibeholde den direkte togforbindelse. Analysen kommer frem til, at det ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv vil give bedst mening, hvis man lukker den direkte forbindelse og i stedet lader passagerer på ruten skifte tog i Vejle.
Transportministeren siger til TV MIDTVEST, at der reelt er tale om et valg mellem to løsninger.
- Vil man gerne have en forbindelse, som fortsat har mange stop, eller vil man have direkte højhastighedstog til København? Det er to forskellige produkter, påpeger Thomas Danielsen.
Det er strækningen fra Vejle til Struer, der er knasten i den fremtidige løsning. Enten skal strækningen elektrificeres, eller også kan løsningen blive at skifte tog i Vejle - og så er der altså ikke længere direkte tog fra Struer og helt til København.
Transportministeren vil her og nu ikke være fortaler for den ene eller anden mulighed.
- Det svære er, at der ikke er én løsning, der er supergod og én, der er superdårlig, pointerer Thomas Danielsen.
Vil mødes med borgmestre
Ministeren fortæller, at han har orienteret aftalekredsen i Folketinget om analysen.
- Og nu vil jeg så gå i gang med at holde møder med de borgmestre, der er relevante. Vi har brug for en ærlig drøftelse af, hvad vi vil, understreger Thomas Danielsen.
Han har tidligere selv været fortaler for en tredje mulighed, som omfatter batteritog mellem Vejle og Struer. Analysen gør det klart, at det er klart den dyreste løsning.
- Der er ikke noget endnu, der er udelukket, men reelt set bliver det jo nok ikke den løsning, erkender Thomas Danielsen.
Ministeren slår fast, at der her og nu på ingen måde er tale om at sløjfe den direkte togforbindelse mellem Struer og København.
- For et halvt år siden indgik vi en ny kontrakt med DSB, som løber frem til 2030, påpeger han.
SF'er: Bliver provokeret
Nils Brøgger, som er folketingskandidat for SF i Vestjylland samt født og opvokset i Holstebro, giver ikke meget for resultaterne af den nye analyse.
Resultatet i rapporten er, at økonomisk set vil give bedst mening, hvis man stopper med at køre direkte med tog fra Struer til København. Men hvis man spørger Nils Brøgger, kan man ikke nøjes med at anskue scenariet rent økonomisk.
- Jeg bliver en lille smule provokeret af, at man går ind og laver så mange økonomiske beregninger. Selvfølgelig skal du kigge på, hvilken løsning der er den billigste, men du bliver også nødt til at tænke alle mulige samfundselementer ind i det. Man kan bare se på, hvor store frustrationer, det skaber, at der er så dårlig forbindelse der.
- Hvis man gerne vil udvikling og jobskabelse, så skal der være bedre forbindelse.
Tidligere kørte der direkte tog fra Struer til København 12 gange dagligt, men det er siden blevet skåret ned til 4. Nils Brøgger mener ikke, at det vil være rimeligt, at man fjerner forbindelsen helt.
- Det var allerede et stort skridt, da man gik fra 12 til 4 direkte forbindelser. Nu må det stoppe. Det kan ikke bare blive ved med at blive ringere. Jeg synes allerede, at vestjyderne har betalt en kæmpestor pris for de forringelser, der er sket, siger han.
Han savner et klart svar på, hvad næste skridt i processen er.
- Den her analyse kan ikke stå alene. Jeg undrer mig over, at den bare siver ud. Jeg kan godt se, at ministeren har kommenteret på den, men jeg synes også, den må præsenteres sammen med et klart svar på, hvad processen er herfra.
- Hvis man finder ud af, at batteritog ikke kan levere den løsning, som har været den hidtidige løsning, så må løsningen være, at vi skal have elektrificeret hele banen fra Struer til Vejle, siger folketingskandidaten.