Fra fuser til brusende succes: Ikonisk sodavand runder 50 år i topform
Den ikoniske sodavand Sport-Cola fra Hancock runder et skarpt hjørne og er blevet kult blandt både unge og gamle
I disse dage synger medarbejdere og ledelse hos Hancock Bryggerierne i Skive med på en 50 års fødselsdagssang for virksomhedens bedst sælgende sodavand, Sport-Colaen.
Det, der startede som en gigantisk fuser i midten af 70`erne, har udviklet sig til en brusende succes, og har givet sodavanden kultstatus over det meste af landet.
- Det var et af mine familiemedlemmer, der for 50 år siden fik mikset forskellige andre sodavand fra produktionen sammen til en Sport-Cola. Men, det første år gik salget i slæbegear, fortæller indehaver og direktør Peter Strange Nielsen fra Hancock.
Salget eksploderer
Faktisk var det først fra år 2000 og fremefter, at salget for alvor eksploderede. Og det skyldes ifølge direktøren to ting.
- For det første handler det om smagen, som er anderledes end andre sodavand på markedet. Det er en blanding af cola og sportsvand, så meget kan jeg sige. Der er en tredje ingrediens i, og blandingsforholdet skal naturligvis også være på plads, fortæller direktøren.
Hancock valgte ligeledes fra starten, at Sport-Cola skulle skille sig ud fra andre produkter rent emballagemæssigt. Derfor blev den tappet i ølflasker, og det holder virksomheden fast i. Også i 2024.
- I dag er det en del af Sport-Colas identitet, at den netop er i en ølflaske. Nogle gange bliver vi spurgt, om vi ikke kan hælde den på små flasker? Men, det vil vi ikke, fordi det netop er det, der gør den populær, fortæller Peter Strange Nielsen.
Sport-Cola cafe
Håndboldklubben Skive FH har via et sponsorsamarbejde med Hancock, etableret en Sport-Cola cafe, hvor vi satte en række ansatte stævne for at teste sodavandens popularitet.
- Det er simpelthen verdens bedste sodavand, mener Jesper Bak, der er salgsansvarlig i håndboldklubben.
Kollegaen Peter Laursen der er ungdomskonsulent, bakker op om den smagsmæssige oplevelse.
- Jeg har drukket den gennem mange år, og jeg bliver aldrig træt af den.
Det er da heller ikke tilfældigt, at Skive FH brander sit cafe-miljø via Sport-Cola, fortæller klubbens direktør, Jesper Sørensen.
- Vi er et sted, hvor vi samler mange unge mennesker, og hvor der kommer mange mennesker igennem vores hus. Så for os er det naturligt, at det er læskedrikken vi laver branding på, slutter direktøren.
På årsbasis tapper Hancock Bryggerierne mellem halvanden og to millioner flasker med Sport-Cola.