Analyse: Drop direkte tog fra Struer til København

Ny analyse vurderer, at det ikke kan betale sig at opretholde en direkte togforbindelse mellem Struer og København.

Den direkte togforbindelse mellem Struer og København har fået et hak i tuden. 

I et notat til Transportministeriet skriver DSB, at det vil komme til at koste et milliardbeløb, hvis man ønsker at bibeholde den direkte togforbindelse, når DSB i 2030 udskifter de nuværende IC3-tog ud med elektriske IC5-tog. 

Analysen kommer frem til, at det ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv vil give bedst mening, hvis man lukker den direkte forbindelse og i stedet lader passagerer på ruten skifte tog i Vejle. 

I kroner og ører konkluderer analysen, at det vil koste staten mellem 1,86 og 4,55 milliarder kroner at opretholde en direkte forbindelsen alt efter hvilken af de skitserede muligheder, man vælger at gå med. 

Modvind til batteritog 

Tidligere har transportminister Thomas Danielsen (V) luftet mulighed for at opretholde den direkte forbindelse med batteritog.

Det forslag får dog ikke medvind i analysen fra DSB. 

Her kommer man nemlig frem til, at såfremt man ønsker at opretholde den direkte forbindelse, er det ud fra "kvalitative parametre" den "bedste og mest robuste" mulighed at elektrificere strækningen mellem Vejle og Struer. 

- Elektrificering vil betyde større robusthed og flere frihedsgrader i form af muligheder for senere at ændre antal afgange og materiel på strækningen Struer-Vejle med direkte forbindelse til/fra København, skriver DSB. 

Sidste år var der ikke opbakning i Folketinget til at elektrificere strækningen mellem Struer og Vejle. 

Til mediet Mobilitytech siger transportminister Thomas Danielsen, at valget på nuværende tidspunkt nok står mellem elektrificering eller et stop for den direkte forbindelse.