Vejdirektoratet på overarbejde: Tusindvis af kantpæle smadret efter hård vinter
De skal øge trafiksikkerheden men mange af de rød-hvide kantpæle langs vejene er nu enten ødelagt eller helt væk efter en hård vinter.
Tusindvis af kantpæle langs de midt- og vestjyske veje er enten smadret eller væltet efter en usædvanlig hård vinter.
Derfor er Vejdirektoratet nu i fuld gang med at udskifte de rød-hvide markeringspæle. Det er et arbejde, der ventes ovestået i løbet af marts.
- Selv om vi skifter hvert år, så må vi indrømme, at det i vinterens løb er gået ekstra hårdt ud over kantpælene, siger afdelingsleder Bent Nielsen fra Vejdirektoratet.
20.000 pæle skiftes i år
Det står omkring 120.000 kantpæle langs de danske statsveje, og gennemsnitligt skiftes omkring 10.000 pæle pr. år.
Endnu har Vejdirektoratet ikke nøjagtige tal for, hvor mange der skal skiftes i løbet af 2024. Men Bent Nielsen regner med, at det bliver næsten dobbelt så mange som tidligere år - altså omkring 20.000.
- Når vinteren har været hård, skal der meget sne væk fra vejene. Det sørger sneplove og fejemaskiner for, og når snedyngerne sendes ud i vejsiden, så går det naturligvis ud over kantpælene, siger Bent Nielsen videre.
Øger trafiksikkerheden
Kantpælene står med 100 meters mellemrum og er med til at øge trafiksikkerheden. De hjælper nemlig bilisterne med at se, hvor vejen går, specielt i tåge og usigtbart vejr.
Samtidig er de rød-hvide pæle forsynet med en kilometerafmærkning som politi, ambulancer og beredskab kan bruge til at finde frem til nødstedte bilister.
Det er ikke kun sneplove, men også landbrugsmaskiner og bilister, der er i nærkontakt med kantpæle, som så går i stykker.
- Det er rutinearbejde for os, at få genetableret de ødelagte kantpæle, men selvfølgelig også en stor investering. Et forsigtigt skøn lyder på, at udgifterne i år løber op i tre millioner kroner, siger afdelingsleder Bent Nielsen fra Vejdirektoratet.
Også langs de kommunale veje, er mange kantpæle ødelagt i løbet af vinteren.