Projekt til 100 millioner: Værft i Hvide Sande skal bygge elektrisk færge

Skibsværftet i Hvide Sande skal stå for 80 millioner af projektet. Det vækker stor glæde hos direktøren.

Færgen Menja på billedet her får snart selskab af en elektrisk færge på ruten mellem Esbjerg og Fanø.
Færgen Menja på billedet her får snart selskab af en elektrisk færge på ruten mellem Esbjerg og Fanø.
Foto: Molslinjen / pressefoto

Hvide Sande Shipyard skal prøv noget nyt. En ny ordre, som værftet har sagt ja til, betyder, at der skal bygges en elektrisk færge.

Færgen skal fra sensommeren 2021 sejle mellem Esbjerg og Fanø, men den skal altså laves i Hvide Sande. Det er noget, direktøren på skibsværftet, er stolt over.

- Det betyder, at vi kan fortsætte det nybygningsprogram, som vi har gang i. Vi har senest leveret en færge af næsten samme størrelse til Ærø, som var en hybridfærge. Vi har bygget fem hybridfartøjer tidligere, så det passer godt i forlængelsen af den udvikling, at vi vil bygge fuldelektriske færger, siger direktør Carl Erik Kristensen.

Bygningen af færgen kommer til at koste omkring 80 millioner kroner, mens Molslinjen, der har placeret ordren hos Hvide Sande Shipyard, skal bruge i omegnen af 20 millioner til eksempelvis at etablere ladestationer og lave andre foranstaltninger til færgen.

Ordren med den elektriske færge passer som fod i hose i den retning, som skibsværftet sejler mod.

Grøn retning på maritim industri

For hvis Hvide Sande Shipyard skal have sin berettigelse som skibsværft, skal de se på fremtiden – og være klar til den.

Derfor har direktøren kigget på, hvordan det er gået med andre transportsektorer. Her har han konkluderet, at retningen har været grøn.

- Vi skal være nogle år foran udviklingen. Det gør vi ved at kigge på udviklingen på andre steder. Vi er sikre på, at den maritime industri skal gennemgå en lignende udvikling, siger Carl Erik Kristensen.

For at være klar på den udvikling har værftet over de seneste fem til syv år tillært medarbejdere i det tekniske team de kompetencer, som skal til for at lave grønne og teknologiske udviklinger.

- Vi har nogle udviklingsprojekter med brint og hybrid. Vi tror, at der på sigt kommer et kommercielt marked. Det er det, vi forbereder os på, som vi eksempelvis har gjort med hybridprojekter, fortæller direktøren.

Naturligt med el-færge

Det er Molslinjen, der, sammen med Fanø Kommune, står for at drive ruten mellem Esbjerg og Fanø.

- Fanøruten har tre færger i dag. To søsterfærger og en ældre postfærge, hvor der ikke er plads til så mange. Fanø-ruten har 1,8 mil passagerer om året – og det tal er stigende. Mangel på kapacitet i højsæsonen, når turister skal til Fanø, kan gøre, at der er lange ventetider i havnen, fortæller Jesper Maack, der er PR- og Kommunikationschef hos Molslinjen.

Derfor var det nærliggende for Molslinjen at vælge en elektrisk færge med større kapacitet til at afløse den ældre postfærge.

- Det har vi gjort, fordi Fanø har de helt rigtige karakteristika til en elfærge. Kommunen vil være grøn, ruten mellem Fanø og Esbjerg er kort og færgen sejler ikke så hurtigt. Alt dette gjorde, at det var helt naturligt at kigge batterivejen for os, slår Jesper Maack fast.

Når den elektriske færge i sensommeren 2021 får sin jomfrurejse, betyder det samtidig, at rejsende på Fane-Esbjerg-strækningen kommer til at betale lidt mere for en billet.

Her siger PR- og Kommunikationschefen, at prisstigningerne bliver små – formentlig i omegnen af fem procent.

1:05
På skibsværftet Hvide Sande Shipyard skal de prøve noget helt nyt. De har netop sagt ja til at bygge den næste passagerfærge mellem Esbjerg og Fanø