Skolespor skal trække undervisning udendørs: Fordelene er mange
På Vorgod-Barde Skole kan eleverne se frem til at få endnu mere udendørs undervisning.
Undervisningen skal flyttes væk fra computerskærmene og ud i naturen. Det er målsætningen på Vorgod-Barde Skole ved Videbæk.
Derfor har de netop indviet et såkaldt skolespor, der skal gøre det muligt at lave mere undervisning udendørs og skabe nye muligheder for fremtidige skoleudflugter.
- Det bliver spændende og sjovt og helt anderledes, lyder det forventningsfuldt fra Andrea Nygaard Lauritsen, der går i 5. klasse.
- I stedet for bare at sidde derinde i klassen og have time, så er det dejligt at komme udenfor og bevæge sig, stemmer klassekammeraten Ida Abildtrup Holm i.
Frivillige kræfter står bag
Børnenes glæde varmer hos de frivillige, der har brugt to år på at udtænke og skabe det knap tre kilometer lange skolespor. Hensigten er at trække eleverne ud i naturen omkring dem.
- Så det er en totalt integreret del af undervisningen. Det er jeg ligesom vant til, der hvor jeg kommer fra som barn - der brugte vi jo naturen i undervisningen, fortæller Karen Raunkjær, som er én af de frivillige bag projektet.
- Vi håber, at børnene kan lære noget om naturen og lære at passe på den. Lære om planter og dyr. Måske blive inspireret til at blive skovfoged eller et eller andet andet, griner Gitte Dupont, der har lagt jord til stien.
Skolelederen på Vorgod-Barde Skole ser også frem til, at eleverne nu får endnu udendørs undervisning.
- Det er jo den rigtige vare - det er jo ikke gennem en skærm, man oplever et træ eller alt muligt andet, siger skoleleder Mads Broch Eriksen.
Udeskole er fuld af fordele
Noget tyder på, at intentionen om at flytte undervisningen udenfor kan give pote.
- Nogle af de ting, udeundervisningen kan, udover at motivere eleverne, er at understøtte deres trivsel og faglige udvikling. Det viser vores undersøgelser. Og så danner man også nogle andre relationer, når man er udenfor, siger Andreas Rasch-Christensen, der er forsknings- og udviklingschef hos VIA University College.
Og når der netop er frivillige kræfter fra lokalområdet der hjælper til, er det lettere at gøre drømme til virkelighed.
- Udeskole kan godt lade sig gøre, uden at man har et samarbejde med alle mulige uden for skolen. Men det er klart, at hvis man har man samarbejdet, så kan man også bruge naturvejlederne og de lokale museumsfolk til netop at understøtte udeskoleundervisning endnu mere, siger Andreas Rasch-Christensen.
De lokale frivillige arbejder desuden på at få en shelter op på stien til undervisnings- og overnatningsbrug.