Udvidelse af centrale veje er kommet tættere på - men det er en dårlig forretning

En færdiggjort rapport sætter nu gang i næste step omkring udvidelsen af rute 26 og 34 omkring Skive.

Blandt andet vejføringen ved Flyndersø er i fokus i rapporten.
Blandt andet vejføringen ved Flyndersø er i fokus i rapporten.
Foto: Olav Fonager, TV MIDTVEST

En udvidelse af to vigtige vejstrækninger omkring Skive er kommet et skridt tættere på at blive til virkelighed. Men der er en del knaster i projektet.

Det viser den rapport, som Vejdirektoratet nu har færdiggjort. Miljøkonsekvensvurderingen blev igangsat i 2021 som konsekvens af et bredt politisk forlig om ”Infrastrukturplan 2035”.

Den nu færdiggjorte miljøkonsekvensvurdering handler om rute 26 og rute 34 - nærmere bestemt en opgradering af den eksisterende strækning på cirka 15 kilometer fra Haderup til Skive S (Rute 34) til en 2+1-vej samt forlængelse af cirka 5 kilometer af Rute 26 vest om Skive - også til en 2+1-vej.

rute26
Foto: Vejdirektoratet

Den nu færdiggjorte vurdering peger på flere hensyn, der ifølge folkene bag rapporten bør tages, når udvidelserne skal laves.

Eksemplerne kan findes i rapporten. Et af dem handler om vejen tæt på Flyndersø - her skal der tages hensyn til en bestemt fugleart, anbefaler rapporten:

Offentlig høring og borgermøde

Resultatet af vurderingen sendes nu i offentlig høring frem til 20. oktober. Det betyder, at borgere kan komme med bemærkninger ved at indsende et høringssvar. Der vil desuden blive afholdt et borgermøde.

Når Vejdirektoratet har bearbejdet høringssvarene, vil der blive lavet en indstilling til transportministeren - med henblik på politisk drøftelse. Derefter tages der stilling til, hvilke konsekvenser miljøkonsekvensvurderingen skal have for projektet.

rute34
Foto: Vejdirektoratet

Negativ samfundsøkonomi

Samfundsøkonomisk er projektet faktisk en dyr omgang, står der også i Vejdirektoratets samlede vurdering. Udbygningsprojektet har en negativ samfundsøkonomi, vurderes det.

Dog bliver forslaget rentabelt, når man medtager ting som tidsgevinster og ændrede trafikanteffekter. Projektet ”ligger dermed lige på grænsen mellem at være samfundsøkonomisk rentabelt og ikke at være”, skrives det.

Der er afsat 1.144 millarder kroner til projektet. Alligevel er det nødvendigt at finde besparelser, fremgår det af rapporten.

- Anlægsoverslaget for udbygningsprojektet ligger over den afsatte bevilling i Infrastrukturplanen, står der i rapporten, som kommer med en række forslag.

Miljøkonsekvensvurderingen har til formål at vurdere projekternes påvirkning af miljøet. Vurderingen skal være med til at sikre, at miljøet ikke påvirkes unødvendigt.

Det er først i perioden fra 2031 til 2035, at selve anlægsarbejdet med udvidelserne af rute 26 og rute 34 finder sted.