Ekspert undrer sig: Brouheld burde ikke kunne ske

En ekspert undrer sig over, hvordan en vindmølletransport kunne ramme ind i en vejbro.

Navet fra vindmøllen vejede inklusiv blokvogn lige godt 100 ton.
Navet fra vindmøllen vejede inklusiv blokvogn lige godt 100 ton.
Foto: Tina Bangsgaard, TV MIDTVEST

Trafikuheldet, hvor en vindmølletransport kørte ind i en vejbro, burde ikke kunne ske. Det mener en ekspert i transport i hvert fald.

Onsdag satte en 100 tons tungt vindmøllenav sig fast under en vejbro ved Thisted. Torsdag er det helt store spørgsmål så, hvordan det kunne ske.

En af dem, der undrer sig, er en ekspert fra Aalborg Universitet.

- Det er jo professionelle folk, der netop skal transportere store ting, der kører rundt med det her. Så det er jo ikke sådan en tilfældig lastbil, der er kommet til at læsse lidt for højt. Så det kan faktisk undre mig, siger Harry Lahrmann, der er lektor ved trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet.

Chauffør sigtes af politiet

Vindelsbæk Transport har ikke haft lyst til at stille op til interview, men de forklarede onsdag, at uheldet skete, fordi en følgebil glemte at dreje af.

- Det, der er sket, er, at de er kørt forkert ifølge ruten, sagde Michael Hjuler, der er direktør i transportfirmaet Vindelsbæk Transport A/S, som kørte særtransporten med navet fra vindmøllen.

- Man har en transportrute, man skal køre, men de ledsagebiler, der viser vejen, glemte at dreje fra.

Transporten afveg dermed fra den rute, som politiet havde givet dem en tilladelse til at køre på. Og netop det faktum betyder, at politiet kommer til at rejse en sigtelse mod chaufføren.

Det fortæller politikommissær Claus Kjær-Pedersen til TV MIDTVEST torsdag.

- Vi rejser som minimum en sigtelse for overtrædelse af deres rutetilladelse. Vi skal nu kigge på, om der kan være andre ting også, siger politikommissæren og tilføjer:

- De har lavet voldsom skade. Så det er ikke særlig godt, skal vi ikke sige det på den måde.

Burde opdage bro

Harry Lahrmann mener også, at chaufføren burde have opdaget, at der kom en bro, selvom følgebilen var kørt forkert. 

- Der er jo regler for, hvor meget plads der skal være, og hvis der er en bro, der ikke har plads, så er det skiltet i god tid før broen. Og det vil også sige, dem der skal køre under broen, de ved, hvor høje de må være, for at de kan komme under broen, siger lektoren. 

Michael Hjuler medgav onsdag, at chaufføren fra Vindelsbæk Transport skulle have været opmærksom, men at man i særtransportsituationer har stor tillid til ledsagerbilerne, hvis opgave er at vise ruten.

Direktøren har i sin tid med Vindelsbæk Transport aldrig oplevet et uheld i det omfang.

- Vi har kørt, jeg ved ikke hvor mange nav på den rute. Og så sker der en menneskelig fejl, og det gik galt, sagde han.