Gaardsted om plan for rute 26: Jeg er nærmest chokeret
Regeringen og Dansk Folkeparti afsætter 800 millioner til udvidelse af rute 26 mellem Viborg og Aarhus. Men det løser slet ikke trængselsproblemet, mener socialdemokraten Karin Gaardsted.
Socialdemokraten fra Viborg Karin Gaardsted kritiserer regeringen og Dansk Folkepartis Infrastrukturplan. Hun mener slet ikke, planen løser de trafikale problemer imellem Aarhus og Viborg, og hun mener, planerne om en Hærvejsmotorvej til Viborg efter år 2030 er fugle på taget.
- Jeg er nærmest chokeret over, at der ingenting er til Viborg. Der er jo ingenting, siger socialdemokraten Karin Gaardsted, der selv er opstillet i Viborg.
Blå plan for rute 26
Onsdag præsenterede regeringen og Dansk Folkeparti sin aftale om en ny stor plan for nye veje, broer, jernbaner og andre trafikrelaterede ting i stort og småt. En enorm investeringsplan med projekter for 112 milliarder, som rækker mere end ti år ud i fremtiden. I aftalen vil regeringen blandt andet afsætte 800 millioner til at udvide rute 26 mellem Viborg og Aarhus.
Men linjeføringen, som regeringen og Dansk Folkeparti lægger op til i sit udspil, løser ikke problemerne med tæt trafik og trængsel på ruten. Det mener Karin Gaardsted.
- Med 800 millioner får man ikke løst flaskehalsproblemerne, nemlig ved de små landsbyer, som man skal køre igennem, når man nærmer sig Aarhus.
- Det bliver lidt udvidelse her og der og så med to plus en (såkaldt 2+1 vej, som gør vejen større på udvalgte strækninger red.) lidt flere steder end det, der er allerede på nuværende tidspunkt. Så det er i sig selv skuffende, at 26'eren ikke får en højere placering, siger Karin Gaardsted.
Rød Plan for rute 26
I begyndelsen af februar præsenterede socialdemokraterne sit eget trafikudspil. Også denne plan kan man uden at lyve kalde stor. I omegnen af 70-80 milliarder kroner skulle bruges på en lang række infrastrukturprojekter frem mod år 2025. Ligesom regeringen og Dansk Folkepartis plan vil socialdemokraterne også udvide rute 26.
Regeringen og Venstre vil sætte gang i byggeriet af udvidelsen i 2022. Socialdemokraterne har ikke sat konkrete årstal på sine planer og har heller ikke lavet en prioritering i, hvilke projekter der skal sættes i gang først.
I præsentationen af regeringen og DF's plan lagde partierne ikke skjul på, at planen ikke når at bliver til noget før valget. Altså får vælgerne mulighed for at forholde sig til planen.
Hvad kan du garantere for rute 26, hvis I vinder valget og kommer til magten?
- Jeg kan garantere, at den står allerede nu på vores prioriterede liste, og det betyder, at vi kommer til at arbejde med de to veje (ruten 26 og Hærvejsmotorvejen red.).
Men uden dato på og uden at fortælle, hvor mange penge I vil bruge på det?
- I de år, der går fra nu og indtil 2025, hvor vi vil have brugt de der 77 milliarder. Jeg ved godt, at der skal flere penge til end de 77 milliarder. Men det er jo de forhandlinger, som vi skal indgå med de andre partier. Fordi trafikinvesteringer bliver altså nødt til at bygge på et bredt forlig. Det regeringen gør nu, det er det smallest mulige forlig, de indgår. Det vil sige den dag, vi kommer til magten, der kan vi finde på at lave det om, siger Karin Gaardsted.
Regeringen og DF præsenterer konkrete beløb på, hvor mange penge de vil bruge, og de præsenterer også, hvornår de vil begynde at bygge. I har lavet en liste, og siger så, at det her er ting, vi vil lave. Er det ikke lidt ukonkret?
- Jo, det ved jeg godt, at det er. Vi har ikke lovet, at vi ville komme med en prioriteret liste. Vi har valgt at sige, vi vil satse 77 milliarder frem til 2025. Dem vil vi bruge til den her række af trafikinvesteringer. Så det vil sige, at tidshorisonten er i hvert fald bedre med vores plan, end den er med den plan, som regeringen har fremlagt i dag, siger Karin Gaardsted.
Rute 26 vil de gå i gang med i 2022. Det er jo inden 2025?
- Det ved jeg godt. Til gengæld har de kun afsat 800 millioner.
Og I siger ikke, hvor meget I vil afsætte?
- Ej, men hvis man følger den rute, som er lagt nu, og som der er lavet VVM-undersøgelse for, så skal der mere end to milliarder til for at forbedre vejen til Aarhus. Sådan så den virkelig løser trængselsproblematikken, siger Karin Gaardsted.