Minister slår fast: Man skal kunne tage direkte tog fra Struer til København

En direkte togforbindelse mellem Nordvestjylland og København skal fastholdes, forsikrer transportminister Thomas Danielsen (V), der sætter sin lid til batteritog.

DSB betjener i dag fire direkte afgange mellem Struer og København. Fra 2027 er det slut, når det meste af det danske jernbanenet er elektrificeret.
DSB betjener i dag fire direkte afgange mellem Struer og København. Fra 2027 er det slut, når det meste af det danske jernbanenet er elektrificeret.
Foto: Ida Marie Odgaard og Henning Bagger/Ritzau Scanpix

I dag kan en togtur fra Struer, Holstebro eller Herning til København klares uden togskifte.

Sådan skal det også være i fremtiden, fastslår transporminister Thomas Danielsen (V). 

- Jeg ønsker, at man skal kunne køre i tog fra Struer til København uden at skifte.

- Som transportminister og vestjyde er det afgørende, at vi får gode forbindelse til og fra København, siger ministeren.

Direkte tog ophører i 2027

Ministerens melding kommer efter lang tids usikkerhed om den direkte forbindelse fra Nordvestjylland til landets hovedstad.

Da Arriva i december 2020 overtog togdriften mellem Vejle og Struer fra DSB gik antallet af direkte, daglige togforbindelser mellem Struer og København fra 12 til 4.

I 2027 ophører den direkte forbindelse mellem Struer og København efter planen helt, oplyser DSB.

Dermed vil alle vestjyske togrejsende med kurs mod København blive tvunget til at skifte tog i Vejle.

- Lige i øjeblikket er forbindelserne ikke alt for gode, erkender ministreren.

DSB regner med at pensionere de aldrende dieseldrevne tog inden for en kort årrække. Det betyder, at DSB ikke har mulighed for at køre med tog på strækningen Vejle-Struer, da denne ikke skal elektrificeres. Her ses et togsæt fra Alstom, som DSB har købt flere end 100 af.
DSB regner med at pensionere de aldrende dieseldrevne tog inden for en kort årrække. Det betyder, at DSB ikke har mulighed for at køre med tog på strækningen Vejle-Struer, da denne ikke skal elektrificeres. Her ses et togsæt fra Alstom, som DSB har købt flere end 100 af.
Foto: DSB

Kapningen af jernbanestrengen til København skyldes elektrificeringen af den danske jernbane, hvor der opsættes køreledninger på mange strækninger.

Politisk er der ikke opbakning til at elektrificere strækningen mellem Vejle og Struer. Det betyder, at DSB's kommende eltog ikke får mulighed for at køre til Struer. Samtidig vil DSB helt udfase de nuværende dieseltog.

Derfor håber ministeren, at nye batteritog kan fastholde den direkte togforbindelse mellem Nordvestjylland og hovedstaden.

- Derfor er vi nu ved at undersøge, hvordan man kan sammenkoble batteritog med elektriske køreledninger, lyder det fra Thomas Danielsen.

Transportminister Thomas Danielsen er valgt til Folketinget for Venstre i Vestjyllands Storkreds. Han mener, at det er vigtigt at bevare den direkte togforbindelse mellem Struer og Vejle.
Transportminister Thomas Danielsen er valgt til Folketinget for Venstre i Vestjyllands Storkreds. Han mener, at det er vigtigt at bevare den direkte togforbindelse mellem Struer og Vejle.
Foto: Lars Lauridsen, TV MIDTVEST

Batteritog er på vej

Batteritog er langt fra en ny tanke, når det kommer til kollektiv trafik i Midt- og Vestjylland.

Midtjyske Jernbaner, der betjener strækningerne Holstebro-Skjern og Vemb-Lemvig-Thyborøn, har besluttet at indsætte batteridrevne tog på de vestjyske togstrækninger ved udgangen af 2024.

I den forbindelse etableres der blandt andet en ladestation i Holstebro med 135 millioner kroner fra Infrastrukturaftalen 2035.

Midtjyske Jernbaner satser på batteritog. De kan redde den direkte togforbindelse mellem Struer og København, lyder det fra transportministeren.
Midtjyske Jernbaner satser på batteritog. De kan redde den direkte togforbindelse mellem Struer og København, lyder det fra transportministeren.
Foto: Siemens Mobility A/S

Partierne bag Infrastrukturaftalen 2035 ser ligesom transportministeren et stort potentiale i batteritog.

Derfor har forligspartierne bedt Trafikstyrelsen, Banedanmark og DSB om at undersøge muligheden for at fastholde den direkte togforbindelse mellem Struer og København med batteritog.

Resultatet af den undersøgelse ventes at ligge klar i 2024.