Uventet hjælp til frisør: Klipper sine kunder hos konkurrenten
Som en af de få må Frisør Gro i Holstebro ikke åbne endnu, fordi salonen ligger i et butikscenter. Nu låner de konkurrentens salon efter fyraften.
Normalt sikrer placeringen i Nørreport Centret en lind strøm af kunder, der skal have ordnet frisuren.
Men nu har corona lukket salonen i centret, så selvom langt de fleste frisører er i fuld gang med saks og hårfarver, så må Maria Saaugaard og Annette Vinding fra Frisør Gro glo langt efter kunderne.
- Man føler jo virkelig, at vi står magtesløse. Vi regnede med, vi skulle åbne, men så måtte vi ikke alligevel. Det er så uretfærdigt, siger frisør Maria Saaugaard fra Frisør Gro.
Men nu er der kommet hjælp fra uventet kant. En af konkurrenterne i Holstebro, Grethe Jepsen, har tilbudt de to frisører, at de må klippe kunderne i hendes salon, når hun er færdig med sine kunder.
Så hver aften fra klokken 17.15 til 22 klipper de to frisører fra Frisør Gro hos Salon Zig-Zax.
- Vi kan ikke tude mere, fordi det har bare været en rutsjebanetur uden lige. Vi græd af glæde, da vi fik det her på plads med Grethe. Vi kan slet ikke takke hende nok, fortæller Maria Saaugaard.
- Det er uretfærdigt
Selv om de to frisørsalor normalt kæmper om de samme kunder, så er Grethe Jepsen bare glad for at kunne give en hjælpende hånd under coronakrisen.
- Man skal ikke tænke konkurrenter, man skal tænke kollegaer, og det er i alle brancher. Hvis vi hjælper hinanden, tror jeg, vi bliver stærkere. Det er min holdning, siger frisør Grethe Jepsen.
Når alle andre frisører er åbne, og Frisør Gro må holde lukket, fordi den har adresse i et storcenter, så er der en reel risiko for, at kunderne forsvinder til andre frisører.
Det er en situation, som den hjælpende frisør udemærket kan sætte sig ind i.
- Når jeg tænker på, hvor paniske vores kunder har været for at blive klippet og farvet, så tænker jeg, at nogle af deres kunder ville gå et andet sted hen.
- Alle andre steder har åbent, men de måtte ikke. Det er uretfærdig, siger frisør Grethe Jepsen fra Salon Zig-Zax i Holstebro.
At det lige netop er Grethe Jepsen, der træder til med en hjælpende hånd, er ikke helt tilfældigt. Hun har nemlig i sin tid været med til at lære den ene af de to husvilde frisører op.
- Annette og mig græd af glæde og er bare så lykkelige for, det kan lade sig gøre, og hun er også min gamle mester. Det betyder bare så meget. Det er så flot af hende, siger Maria Saaugaard.
For frisørerne i Nørreportcentret har det også kostet på bundlinjen, at de, som nogle af de eneste, ikke kunne komme til at klippe deres kunder.
- Det er fedt at få penge i kassen, men det er ikke derfor, vi gør det. Det er for at holde på vores kunder. Tager vi dem ikke nu, så finder de et andet sted, siger frisør Maria Saaugaard.
Alt bliver sprittet af
Med flere frisører i salonen og mange kunder fra morgen til sen aften kræver det også ekstra fokus på hygiejne, når smitterisikoen skal begrænses.
Så hver kunde får sin egen kappe, som bliver vasket grundigt inden næste dag. Og så bliver der ellers sprittet af og passet på efter alle corona-regler.
- Værktøjet bliver sprittet af efter hver kunde. Stolene bliver tørret og sprittet før og efter hver kunde. Det samme gør vasken, fortæller Maria Saaugaard.
- Der er meget, vi lige skal have styr på, og det er en lidt besværlig måde. Men det er sådan, det kan lade sig gøre.
Mest af alt, så håber de to frisører fra Nørreport Centret, at de snart kan vende tilbage.
For de har lidt svært ved at finde ud, hvorfor det skulle være forbundet med større risiko at klippe folk i en salon i et center, end i en salon, der ligger et andet sted.
- Det er så frustrerende. Vi står magtesløse og kan ingenting gøre. Det er uretfærdigt. Det er konkurrenceforvridende, siger frisør Maria Saaugaard fra Frisør Gro i Holstebro.