Militærhelikopterne

Flyvevåbnets mindste helikopter er hurtigere end de fleste

I lav højde og med 300 kilometer i timen, træner helikopterbesætninger fra Helicopter Wing Karup taktiske operationer.

10:36
Det er en lille helikopter, men tag ikke fejl. Ørkenræven ser og hører det meste, og den kan komme helt tæt på uden at blive opdaget. Derfor er den en vigtig spiller hos Rigspolitiet og i militære operationer.
Foto: Forsvaret

Denne artikel er en del af serien ”Fik du læst?”. Vi har fundet de bedste historier frem fra gemmerne til din sommer.

På øvelser med Forsvarets mindste helikopter, Fennec, bliver høje forhindringer og finurlige omveje nøje udvalgt. På denne øvelse går turen fra Karup til Lemvig, og for helikopteren og dets mandskab bliver det en vild rutchebanetur med voldsomme krængninger rundt om træer og vindmøller og nervepirrende øjeblikke i vægtløs tilstand – før målet pludselig dukker op mellem træerne.

- Vi simulerer, at vi indsætter specialstyrker, så vi er helt nede i terrænet for ikke at blive set og heller ikke hørt. Og så bevæger vi os af taktiske veje. Det vil sige, at vi prøver ikke at overflyve de samme ruter som den foranliggende, forklarer NIK, som er pilot.

NIK (Th) under taktisk træning over Karup. Foto: Uffe Bregendahl.
NIK (Th) under taktisk træning over Karup. Foto: Uffe Bregendahl.
NIK på øvelse over Karup. Foto: Flyvevåbnet.
NIK på øvelse over Karup. Foto: Flyvevåbnet.

Mens de to besætninger er på øvelse ved Lemvig, er en anden Fennec-helikopter og dens besætning altid - 24 timer i døgnet - i antiterror-beredskab et andet sted i landet. Og nogle gange bliver NIK og kollegerne fra eskadrille 724 også sendt ud for at støtte ”humanitære eftersøgninger.”

- Det kan være senildemente, selvmordstruede, generelle eftersøgninger til lands, primært, og samtidig så kan vi også løse andre opgaver fra politiet. Vi er også ude på skibe, der passerer i farvandene omkring Danmark og tage billeder af dem til Forsvarets efterretningstjeneste, siger NIK.

Her er NIK lettet ved Lemvig, efter at han har samlet specialstyrker op under træning. Foto: Uffe Bregendahl.
Her er NIK lettet ved Lemvig, efter at han har samlet specialstyrker op under træning. Foto: Uffe Bregendahl.

Pludselig drøner helikopterne frem mellem træerne i Klosterheden, dykker mod målet, og under 20 sekunder senere har to elitesoldater firet sig ned og er gået i stilling på toppen af en bunker, mens helikopteren allerede er på vej væk.

- Vi skal være på målet på så kort tid som overhovedet muligt, få sat vores ”kunder” af, og så være væk igen for at give dem arbejdsro. Og så kan det være, vi skal ind og hente dem senere igen, siger han.

Får inspiration fra krigen i Ukraine

Øvelsen i dag var en taktisk øvelse, som der bliver flere og flere af, efterhånden som helikopterbesætningerne ved Helikopter Wing Karup får nærstuderet de nyeste krigsvideoer fra kampscener i Ukraine, hvor helikoptere ofte spiller en stor rolle.

NIK foran Fennec-hangaren ved Helicopter Wing Karup. Foto: Uffe Bregendahl.
NIK foran Fennec-hangaren ved Helicopter Wing Karup. Foto: Uffe Bregendahl.
NIK briefer mandskabet før dagens første øvelse. Foto: Uffe Bregendahl.
NIK briefer mandskabet før dagens første øvelse. Foto: Uffe Bregendahl.

Krigen i Ukraine er noget mandskaberne taler om på daglig basis.

- Det kan godt være, at det er fjernt, men det er stadig noget, vi skal lære af. Det skylder vi også Ukraine. De videoer, vi får er også smaddergod erfaring til os og til at rette vores træningsprofiler ind, så vi bliver skarpere og dygtigere piloter og besætninger. Så det er klart, at det sætter gang i nogle tanker, men vi skal bruge det konstruktivt, siger NIK.

I dag er målet for træningen to bunkere i skovterrænnet ved Klosterheden lidt syd for Lemvig. For piloten NIK er det en helt almindelig arbejdsdag fra Fennec-basen på Helicopter Wing Karup.

- Det handler hele tiden om at lære og blive bedre og udnytte de erfaringer, som andre har gjort. Det har vi gjort siden tidernes morgen i Flyvevåbnet, siger NIK.

NIK inspicerer Fennec før takeoff i Karup. Foto: Uffe Bregendahl.
NIK inspicerer Fennec før takeoff i Karup. Foto: Uffe Bregendahl.