Michael er pendler og blind: Aflyste tog er et kæmpe problem

Michael Rasmussen kommer tit for sent på arbejde på grund af aflyste og forsinkede tog. Aflysningerne er et særligt stort problem, fordi han er blind.

Michael Rasmussen kommer rundt ved hjælp af sin førerhund, Casey

Med et godt tag i førerbøjlen på sin hund, styrer Michael Rasmussen med faste skridt ned ad trappen til perronen på Viborg Station.

Han arbejder hos Arla i Viby og skal møde fysisk op flere gange i ugen. Men Michael Rasmussen er blind, så toget er hans eneste mulige transportform. Ofte giver det problemer.

- I sidste uge skulle jeg til Aarhus to gange. Den ene dag var toget aflyst, og den anden dag var det forsinket 35 minutter. Det kan da ikke være meningen, siger han.

Ligesom mange andre pendlere er Michael Rasmussen ramt af GoCollectives mange aflysninger og forsinkelser, som TV MIDTVEST beskrev torsdag.

- Jeg kan ikke fordrage at komme for sent på arbejde. Det synes jeg er utroligt ubehageligt, forklarer han. 

Og for Michael Rasmussen er aflysningerne og forsinkelserne en ekstra belastning. Som blind er det nemlig en stor udfordring, når togene ikke afgår fra de perroner, hvor han plejer at stå af og på.

- Ofte sker det med kort tidsfrist. Og jeg skal bruge en del tid på først at finde ud af, hvad jeg så skal, og derefter på at komme derhen, forklarer Michael Rasmussen. 

Hans arbejdsgiver har stor forståelse for hans situation, men Michael Rasmussen synes selv, at han kommer for sent for tit. Og det er frustrerende, når han i forvejen skal bruge så lang tid, på transport. 

0:44

Blind og afhængig af toget, som sjældent kommer.

Vi har fulgt Michael Rasmussens vej på arbejde.

Problemer med toget i 17 år

For at møde klokken 9.00 i Viby tager han hjemmefra klokken 6.25. Først for at nå bussen, der kører ham til stationen. Derefter tager han toget til Aarhus, hvor han skifter til en afgang mod Viby. Hvis alt går vel, er han fremme cirka 8.30. Men det gør det ofte ikke, mener Michael Rasmussen, for der er mange aflysninger og forsinkelser på strækningen Viborg-Langå-Aarhus, blandt andet i forbindelse med udrulningen af et nyt signalsystem.

- Det kan godt være, det ikke er GoCollectives skyld, at Banedanmark har signalproblemer. Men så kunne de indsætte en togbus, så man kan komme frem, mener han.

Michael Rasmussen fortæller at han har haft problemer med at komme frem til tiden på arbejde i alle de 17 år, han har arbejdet i Viby. Gennem årene har han taget kontakt til både Arriva (som GoCollective hed før, red.), forskellige trafikordførere og trafikministre gennem tiden. Men lige lidt har det hjulpet. 

- Man har sparet togdriften ihjel gennem mange år. Vil man overhovedet have togdrift i Danmark? Spørger Michael Rasmussen retorisk.

Håber på mere stabil togdrift i 2025

Siden transportminister Thomas Danielsen 19. juni udstedte et påbud til GoCollective om at reducere antallet af aflysninger, har GoCollective haft 2343 aflyste strækninger i Jylland. I 891 tilfælde ligger ansvaret hos GoCollective. Det er godt 38 procent.

Det skyldes blandt andet mangel på personale og problemer med materiel, især i form af mangel på reservedele.

Banedanmark ha ansvaret for blandt andet signalsystemer og jernbanenettet. Også her har der været, og er stadig, store udfordringer

Til TV MIDTVEST erkender direktør for GoCollective, Erik Poulstrup, at virksomheden står med en stor udfordring. Men han er optimistisk på pendlernes vegne, når vi kommer ind i det nye år.

- Vores prognose frem mod 2025 er, at vores indsats vil føre til en mere stabil drift. Prognosen forudsætter rettidige leverancer, og at vi undgår store forstyrrelser og akutte skader som følge af eksempelvis vejrforhold, lyder det blandt andet. 

Trafikdirektør i Banedanmark, Peter Svendsen, forklarer at en del af deres udfordringer har skyldtes opdatering af det digitale signalsystem på flere af GoCollectives strækninger. 

Men også sporfornyelser, ombygning af stationer og elektrificering af jernbanenettet nord for Aarhus, har påvirket trafikken. 

- Vi er i gang med en historisk stor fornyelse og opgradering af den danske jernbane i disse år og desværre kan det ikke undgås, at det påvirker den trafik, der kører samtidigt, lyder det.