Sundhedsstyrelsen: Frisører kan overveje visir til ansigtet

Tatovører kan bede kunden vende hovedet væk, og frisører kan overveje at bruge visir, foreslår styrelse.

For at mindske risikoen for at sprede coronavirus kan eksempelvis frisører overveje at bruge ansigtsvisirer, når de klipper kunderne. Det fremgår af et notat fra Sundhedsstyrelsen søndag. (Arkivfoto)
For at mindske risikoen for at sprede coronavirus kan eksempelvis frisører overveje at bruge ansigtsvisirer, når de klipper kunderne. Det fremgår af et notat fra Sundhedsstyrelsen søndag. (Arkivfoto)
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Det er vigtigt med fokus på afstand og god håndhygiejne, når erhverv som frisører mandag genåbner. Det påpeger Sundhedsstyrelsen i et notat.

I en række job er den tætte kontakt til kunden nødvendig. Derfor kan frisører for eksempel overveje at bruge et visir til ansigtet, når de klipper pandehår.

Det skriver Sundhedsstyrelsen i et notat søndag.

I det anbefaler styrelsen, at virksomheder overvejer, om de ansatte skal bruge ansigtsvisirer eller -masker, hvis de skal have tæt ansigtskontakt med en kunde i mere end 15 minutter.

Også tatovører og massører er fysisk tæt på kunderne, men de er ikke nødvendigvis tæt på personens ansigt.

Derfor kan massører eksempelvis bede kunden om at vende sit hoved nedad på briksen, mens tatovører kan bede kunden om at vende ansigtet væk. Det fremgår af notatet.

- I mange af de erhverv, der åbner igen, er der mange ydelser og behandlinger, som ikke kan udføres uden tæt kontakt, siger Søren Brostrøm, der er direktør i Sundhedsstyrelsen, i en pressemeddelelse.

- Frisøren kan jo ikke ordne øjenbryn eller skæg uden at stå ansigt til ansigt, og det samme gælder social- og sundhedsassistenten, der skal hjælpe den ældre med mundhygiejne, eller ved visse undersøgelser hos for eksempel lægen eller optikeren.

- Fordi vi er i en situation, hvor vi forventer et stigende smittetryk af en virus, som de fleste af os er modtagelige for, så kan det i en overgangsperiode være nødvendigt med en ekstra beskyttelse, siger han.

Han understreger samtidig, at rådene kun gælder for personer uden symptomer, da det stadig er "utroligt vigtigt", at man bliver hjemme hos sig selv ved lette luftvejssymptomer.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger

UNDGÅ TÆT KONTAKT

- Man skal opfordre til, at folk holder god afstand til hinanden, når de er i klinikken.

- Indret venteværelser og lignende, så personer så vidt muligt sidder med to meters afstand.

- Det skal sikres, at der ikke er adgang for mere end en person per fire kvadratmeter, hvor der er offentlig adgang.

- Indret dagen, så man arbejder forskudt, og færrest muligt opholder sig i klinikken.

- Bed kunder eller klienter om at vende ansigtet væk, når det er muligt, hvis man har tæt kontakt ansigt til ansigt.

- Sæt en fysisk barriere op mellem personale og kunder eller klienter, de steder det er muligt - for eksempel ved kassen.

- Når der ikke kan undgås tæt ansigt-til-ansigt kontakt, kan man bruge ansigtsvisir eller ansigtsmaske.

HYGIEJNE

- Vask hænder før og efter hver kunde, man har haft tæt kontakt med.

- Bed kunder vaske hænder eller bruge håndsprit, når de kommer, og inden de går.

- Bliv hjemme, hvis man har symptomer på sygdom og i 48 timer, efter at du har haft de seneste symptomer.

- Opfordre kunder og klienter til at blive væk, hvis de har symptomer på sygdom.

- Benyt personlige redskaber og engangsudstyr, og hav en plan for rengøring af fælles redskaber.

- Vær omhyggelig med rengøringen - både hjemme og på arbejdspladsen.

- Rengør telefoner, dørhåndtag, tastaturer, tablets, kasseapparater og andre kontaktpunkter to gange dagligt. Rengør tablets med spritservietter dagligt.

- Vask vasketøj - for eksempel håndklæder - ved 80 grader.